De tre vinsjene er lett tilgjengelig fra styreposisjonen oppe.
Hekken med gummijolle og soldekk.
Fire slike kabiner har "Solieil II", i tillegg til fire stikkøyer.
Kartbord med joystick og fjernkontroll.
Like stor bysse som på hytta på land..?
Byssa er stor og rommelig.
Perfekt for laaaaaate soldager...
Styreposisjonen oppe.
Foto: Ørjan KroghHansen.
Forfra. Foto: Ørjan Krogh Hansen.
"Soleil II" i maisol. Foto: Ørjan Krogh Hansen.
TAKTERASSE: Eier Bår Skansen (t.h) nyter finværet fra styreposisjonen på flybrigden.
SALONG: Sittegruppe, spisebord, kartbord og bysse i lyse omgivesler.
STØRST: Salina 48 vekker oppsikt på fjorden. Foto: Ørjan K .Hansen.
Soldronning på to skrog

Soldronning på to skrog

Salina 48 er har eget soldekk i hekken og plass til 22 personer om bord. Vi har vært på kveldstur med Oslo-fjordens største seilkatamaran.

Publisert Sist oppdatert

Stort bilde:  Fra solplattformen på hekken har man sjefsutsikt utover fjorden.

Den første norske Salina 48 bærer navnet «Soleil II», er 14 meter lang og hele 7,7 meter bred. Mellom de to skrogene kan vi boltrer oss i  en salong som fint tåler sammenlikning med stua på en middels norsk feriehytte med åpen kjøkkenløsning og panoramautsikt. Store vinduer og inventar i lønnetre gir ekstra mye lys i salongen. På babord side finner vi salongavdelingen med en lys U-sofa, et lite hjørneskap og spisebord. På styrbord side ligger den store, firkantede byssa.

– Denne båten har en lunere design og mer treverk enn det som er vanlig i andre katamaraner, forteller importør Jarle Grytli i Scancat. 

    I hvert av skrogene er det to store lyse dobbelkabiner, og to bad. I tillegg finnes fire stikkøyer, en i hver skrogende. Uteområdene på båten er belagt med flexiteak, som er et alternativ til standardutgaven i glassfiber. I tillegg har «Soleil II»vannbåren varme, 220 volts generator og en oppgradert navigasjonspakke fra Furuno, samt radar og AIS.

Flybridge

Styreposisjonen er  plassert oppå hyttetaket som en mini-flybrigde. Herfra kan man seile båten alene, ettersom alle skjøter og reveliner er trukket tilbake til styreposisjonen. Tre store vinsjer, hvorav en er elektrisk, er plassert på hyttetaket, rett foran rattet. På «Soleil II» finnes desuten både fjernstyrt autopilotkontroll og joystick ved kartbordet inne.

Charter på ny måte

Salina 48 er bygget og utstyrt med tanke på chartervirksomhet og firmaarrangementer. Testbåten eies av Bård  Skansen i Oslo Charter, som har tenkt til å leie ut båten med skipper.

– Det blir for det meste turer i Oslofjorden, samt til Skagen. I tillegg setter vi opp en sommerrute hvor man kan kjøpe plass i en lugar og være med så lenge man ønsker, forteller Skansen, som er spent på responsen på denne nye charterformen.

Ruten vil sannsynligvis gå fra Norge via København til Polen og Tyskland, og mannskapene kan bestille plass fra én havn til en annen utfra hvor de ønsker å gå om bord og gå i land.

Verdensledende produsent

«Soleil II» er en 2008-modell, bygget av det franske verftet Fountaine Pajot, som er en verdensledende produsent av cruisingkatamaraner. Båten har foldepropell. Storseil og genua hører med til standardutstyret.

–I tillegg kan man kjøpe en pakke med baugspryd og et såkalt «Spri-furle»- seil,- en mellomting mellom gennaker og spinnaker, forteller Jarle Grytli.

For late soldager

Da Seilas var ute i går kveld var det dessverre nesten vindstille. Vi fikk derimot oppleve en flott forsommeraften på sjøen, med full utnyttelse av båtens enorme dekks- og uteareal. Ved siden av trampolinen forut er det to «svigermorsstoler« på hver side hvor man kan sitte og nyte utsikten på fine og tørre dager. Det som vekker mest oppsikt er likevel den store solsengen som er plassert over RIBen på hekken. Dette er uten tvil sjefsplassen når sommeren slår til for fullt. En ekstra sittegruppe med puter er plassert på baksiden av leideren  som går opp til styreposisjonen.

Raskest på slør

Like før Seilas kom ombord seilte båten en tverr slør med ca seks knop i 4,5 m/s vind, forteller importør Jarle Grytli, etterpå dabbet vinden av og det blåste kun to-tre meter per sekund  på det meste. Vi fikk dermed ikke prøvd båtens seile- og farts egnskaper. Ifølge polardiagrammet  skal båten gjøre rundt 12 knop i ti sekundmeters vind på ca 100-120 graders vindvinkel, og rundt syv knop på skarp kryss i samme vindstyrke. Importøren mener utfra erfaring med andre større turkatamaraner at diagrammet er noe konservativt og at båten muligens kan seile litt raskere enn angitt. 

Båten er ledig for charter- og evnetturer omgående. Info om priser og detaljer finner du her finnes på www.oslocharter.no

Du finner flere båt-og utstyrsnyheter på www.batguiden.no - landets største båtmesse på internett.