Plass til to foran rattet.
Kjøleskap.
Kartbordet.
Pantry.
Styreposisjon.
PÅ SAMME PLAN: Cockpiten og salongen.
LYS: Forpiggen.
PANORAMA: Salong.
PRØVESEILAS: Mahe 36.

Flytende hytte på to skrog

Store katamaraner er på full part inn også i Norge. Mahé 36  er blant de minste i klassen, men gir likevel mer plass for pengene enn de fleste enskrogsbåter.

Publisert Sist oppdatert

Alle foto: Linn og Ørjan Krogh Hansen.

Stor salong med panoramautsikt og dertil mye båt for pengene er hovedargumentet for å velge en katamaran istedet for en enskrogbåt. Seilas fikk være med på en prøvetur i Oslofjorden i september, i lett regn og vindstyrke ca  åtte-ni meter per sekund på det meste.

Den 15 kvadratmeter store salongen minner mer om vanlig stue enn om en båtsalong, og gir stor plass til innedørsaktiviter når det er ruskevær ute. Store vinduer og skyvedør i glass som skiller salongen fra cockpiten sørger for tilstrekkelig med lys i alle retninger. Salong og cockpit ligger også på samme plan, noe som gjør at man raskt kan ta en snartur fra styreposisjoen  inn for å sjekke kart og kurs. Pantry er plassert på styrbord side, med vask, kokeplater og stor benkplass, samt to store skap. 

Eierskrog eller tre kabiner

Mahé kan fåes i både to- og trekabinsversjon, med den siste som standard. Ønsker du et helt skrog til privat bruk er to-kabins versjonen med stor dobbeltkabin og bad på hvert skrog den beste løsningen. På denne måten får både du og gjesten din hver sin private seksjon. Har du stor familie eller mange venner er tre-kabins versjonen den mest hensiktmessige. Badet er lyst, lekkert og innbydende med vindu mot vannet som kan åpnes for lufting. Akterkabiner har dekksluke, mens sikkerhetslukene i forpiggen og badet kan brukes til lufting når man ligger i havn.

Kan seiles alene

Alle skjøter kan kontrolleres fra den styreposisjonen, som har sitteplass til to personer.  Det samme gjelder vinsjene, som er plassert på styrbord side på taket, rett forut for styreposisjoen. Båten kan dermed seiles av én person, selv med tilsammen 77 kvadratmeter seilføring fordelt på  47 kvm storseil og 30 kvm genua.

Ved siden av nesten dobbelt så mye plass som i en enskrogsbåt er stabiliteten et av argumentene for å velge katamaran. Ettersom Mahé 36 ikke legger seg  over på siden kan man uten problemer bevege seg fritt rundt på fordekk og dollbord under seiling, selv om det kan rykke litt i båten på skarp kryss og med litt sidesjø. Langsgående rekkestøtte og et stort fordekk med trampoline gir solplass til hele familien. Badetrappen aketrerut kan lett åpnes fra vannet. Mahé 36 er utsyrt med tre brannslukningsapparat, og det er muligehet til å slukke eventuell motorbrann  gjennom en åpning mellom akterlugaren og motorrommet.

Unnavindsbåt

Katamaraner er unnavindsbåter, det kan derfor lønne seg å falle av fem til ti  grader på kryssen for å få utbyttet fartspotensialet. Vi noterte ni knop på skarp kryss med vindstyrke på syv-åtte sekundmeter, og hadde ikke problemer med å holde unna for den større Lavezzi 40 som seilte sammen med oss. Ved å falle til ca 60 grader relativ vind økte vi farten til 10 knop.

Den lille kreningen gjør Mahé til en godt valg også for motorbåtfolk som har lyst til å prøve seillivet, uten å måtte kompromissere med inneplassen eller ligge for mye på skrå skrå. Utforingen kan dog bli å finne en båtplass som er bred nok hvis du bor i en av de største byene.

Spesifikasjoner Mahé 36

Lengde: 11m /36 19 fot

Bredde: 5,90 m/19,41 fot

Dybde: 1,1 m/

Vekt: Fem tonn

Storseil: 47kvm

Genua: 30 kvm

Standard motor: 2x20 hk

Dieseltank: 200 liter

Vanntank: 1x 270 liter

Kabiner: Tre doble, 1 bad eller to doble kabiner og to bad.

Importør: ScanCat, Asker   HYPERLINK "http://www.scancat,no" www.scancat,no

Veild. pris: kr 1.730.000,-

* Eurokurs på 8 kr