Flytende hytte på to skrog
Store katamaraner er på full part inn også i Norge. Mahé 36 er blant de minste i klassen, men gir likevel mer plass for pengene enn de fleste enskrogsbåter.
Alle foto: Linn og Ørjan Krogh Hansen.
Stor salong med panoramautsikt og dertil mye båt for pengene er hovedargumentet for å velge en katamaran istedet for en enskrogbåt. Seilas fikk være med på en prøvetur i Oslofjorden i september, i lett regn og vindstyrke ca åtte-ni meter per sekund på det meste.
Den 15 kvadratmeter store salongen minner mer om vanlig stue enn om en båtsalong, og gir stor plass til innedørsaktiviter når det er ruskevær ute. Store vinduer og skyvedør i glass som skiller salongen fra cockpiten sørger for tilstrekkelig med lys i alle retninger. Salong og cockpit ligger også på samme plan, noe som gjør at man raskt kan ta en snartur fra styreposisjoen inn for å sjekke kart og kurs. Pantry er plassert på styrbord side, med vask, kokeplater og stor benkplass, samt to store skap.
Eierskrog eller tre kabiner
Mahé kan fåes i både to- og trekabinsversjon, med den siste som standard. Ønsker du et helt skrog til privat bruk er to-kabins versjonen med stor dobbeltkabin og bad på hvert skrog den beste løsningen. På denne måten får både du og gjesten din hver sin private seksjon. Har du stor familie eller mange venner er tre-kabins versjonen den mest hensiktmessige. Badet er lyst, lekkert og innbydende med vindu mot vannet som kan åpnes for lufting. Akterkabiner har dekksluke, mens sikkerhetslukene i forpiggen og badet kan brukes til lufting når man ligger i havn.
Kan seiles alene
Alle skjøter kan kontrolleres fra den styreposisjonen, som har sitteplass til to personer. Det samme gjelder vinsjene, som er plassert på styrbord side på taket, rett forut for styreposisjoen. Båten kan dermed seiles av én person, selv med tilsammen 77 kvadratmeter seilføring fordelt på 47 kvm storseil og 30 kvm genua.
Ved siden av nesten dobbelt så mye plass som i en enskrogsbåt er stabiliteten et av argumentene for å velge katamaran. Ettersom Mahé 36 ikke legger seg over på siden kan man uten problemer bevege seg fritt rundt på fordekk og dollbord under seiling, selv om det kan rykke litt i båten på skarp kryss og med litt sidesjø. Langsgående rekkestøtte og et stort fordekk med trampoline gir solplass til hele familien. Badetrappen aketrerut kan lett åpnes fra vannet. Mahé 36 er utsyrt med tre brannslukningsapparat, og det er muligehet til å slukke eventuell motorbrann gjennom en åpning mellom akterlugaren og motorrommet.
Unnavindsbåt
Katamaraner er unnavindsbåter, det kan derfor lønne seg å falle av fem til ti grader på kryssen for å få utbyttet fartspotensialet. Vi noterte ni knop på skarp kryss med vindstyrke på syv-åtte sekundmeter, og hadde ikke problemer med å holde unna for den større Lavezzi 40 som seilte sammen med oss. Ved å falle til ca 60 grader relativ vind økte vi farten til 10 knop.
Den lille kreningen gjør Mahé til en godt valg også for motorbåtfolk som har lyst til å prøve seillivet, uten å måtte kompromissere med inneplassen eller ligge for mye på skrå skrå. Utforingen kan dog bli å finne en båtplass som er bred nok hvis du bor i en av de største byene.
Spesifikasjoner Mahé 36
Lengde: 11m /36 19 fot
Bredde: 5,90 m/19,41 fot
Dybde: 1,1 m/
Vekt: Fem tonn
Storseil: 47kvm
Genua: 30 kvm
Standard motor: 2x20 hk
Dieseltank: 200 liter
Vanntank: 1x 270 liter
Kabiner: Tre doble, 1 bad eller to doble kabiner og to bad.
Importør: ScanCat, Asker HYPERLINK "http://www.scancat,no" www.scancat,no
Veild. pris: kr 1.730.000,-
* Eurokurs på 8 kr