Søk i arkivet

Store dimensjoner. Mannskapet klatret opp i masten og ble med fllet ned når seile ble heist.
Store dimensjoner. Mannskapet klatret opp i masten og ble med fllet ned når seile ble heist.
Sigurd Coates bygger kopien.
Sigurd Coates bygger kopien.
Brittania
Beken
Brittania Beken Foto:
Britannia i glansdagene.
Britannia i glansdagene.

Bygget av Prinsen av Wales

Sigurd Coates bygger en kopi v den berømte «Britannia» i Rusland. Her er yachtens historie.

Den opprinnelige «Britannia» ble bestilt av Prinsen av Wales, senere Kong Edward VII etter tegninger av G.L.Watson, og sjøsatt fra Patrick-verftet ved Clyde-elven i Skottland i april 1893.

Forut før sin tid
Båten ble regnet som designmessig svært avansert for sin tid og vant den første regattasesongen hele 33 seire i de 43 seilasene hun deltok i. Neste sesong vant hun alle de syv regattaene i Middelhavet og på hjemmebane slo «Britiannia» America’s Cup vinneren fra 1893 «Vigilant», uten vanskeligheter. Pengepremiene som den gang var vanlig, var nok til å dekke både vedlikehold og langt på vei de 10,000 pund det hadde kostet å bygge båten. Fra 1897 var interessen for å kappseile i de store båtene på retur, og bortsett fra at «Britannia» fungerte som sparringpartner for Sir Thomas Liptons America’s Cup utfordrer «Shamrock I», ble det lite kappseiling for båten som i en periode på 15 år skiftet eier hele seks ganger. Båten havnet imidlertid igjen hos Kongefamilien som med løftet fribord og redusert seilføring gjorde «Britannia» ideell for elegante seilturer.

Britannia følger Kongen
Etter Edward VIIs død ble båten tatt over av Kong George V og etter en heller mislykket regattasesong i 1913 og deretter fire år i opplag under første verdenskrig besluttet den nye eieren å sette henne tilbake i full regattastand. Det skulle vise seg å være smart da båten i 1923-sesongen vant 23 av de 26 regattaene hun stilte opp i. I 1931 ble båten rigget om med Bermudarigg, noe som skulle vise seg ikke å være vellykket, og «Britannia» ble gradvis distansert på regattabanen av de nye J-båtene. I 1935 seilte hun sin siste regatta i Cowes.

Ingen fikk overta
Kong George døde i 1936 og etterlot seg beskjed om at dersom ingen av hans sønner ville overta båten, skulle heller ingen annen overta «Britannia». Det var Sir Philip Hunloke, den mangeårige båtkapteinen som fikk den tunge oppgaven å bringe båten til sitt endelige hvilested, og 9. juli 1936 ble «Britannia», etter at riggen og alt utstyr var fjernet, tauet til utsiden av Isle of Wight der hun ble senket til havets bunn.
For noen år siden fikk lokale fiskere med seg belag fra båten i trålen og først da kunne man med sikkerhet si hvor «Brittania» ligger. Sigurd Coates har allerede engasjert dykkere og et filmteam og planlegger nå å gjøre opptak fra vraket.
 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen