Innredningen er lys, lekker og helt fri for regnskog. De mange vanntette inndelingene av skroget indikerer at her er det tenkt langt mer sikkerhet en det som er vanlig om bord i produksjonsbåter selv av denne størrelsen.
RM 1350 skal videreføre erfaringene verftet har hatt med suksessen RM1200, og bygger således på den know how'en konstruktøren har fra de siste konstruksjonene i Open 60-klassen.
Klar i september: RM 1350

RM Yachts med ny 45-foter

 I september skal den første  RM1350 ligge klar på messen Le Grand Pavois i La Rochelle.

Publisert Sist oppdatert

Med sloganet «Fast Ocean Sailing» har det innovative RM – verftet i La Rochelle gitt konstruktøren Marc Lombard frie hender til å skape den optimale langturseileren på 45 fot, RM1350.

Det har vært et krav fra verftet at RM1350 skal være raskere enn dagens cruisere på 45 fot under alle forhold og halser. Videre er det lagt stor vekt på at interiør- og dekks-løsningene skal kunne tilby maksimal sikkerhet og komfort for seiling på havet.

Som på de mindre båtene i RM-serien gir det store dekkshuset mye lys og 270 -graders utsikt fra navigasjonsplassen og byssa. I likhet med de store regattabåtene har navigatøren en egen sjøkøye ved siden av kartbordet, som er montert mer sentralt om bord enn det som er vanlig.

I tillegg til sjøkøya ved siden av kartbordet, har RM1350 tre separate kabiner hvorav den ene har to køyesenger. Peter Øye fra Alizé Yachts AS kommenterer at det ikke er alltid at mannskapet som deler kabin nødvendigvis også vil dele køye. Løsningen burde for øvrig være ideell for søsken.

Forøvrig har båten en stor «owners cabin» i forpiggen, og i likhet med RM1200 en særdeles romslig og komfortabel akterkabin på babord side, hvor det er høyt nok under dekk til at en kan sitte og lese i køya med ryggen støttet opp mot skottet som stenger av mot stuerommet i hekken av båten.

Tekniske installasjoner er montert svært oversiktlig i et enormt teknisk rom, og dette gir flott adkomst for kontroll og vedlikehold av utstyret om bord.

Som sine mindre søstre har RM 1350 stor bredde, knekkspant og tvillingkjøler. Marc Lombard argumenterer med at langsgående knekker gir økt stabilitet, minsker avdrift og gjør konstruksjonene mer retningsstabile under høye hastigheter til havs. Tvilling-kjøl konseptet, med moderne kjølprofiler og store bulber, minsker avdrift og gir god høyde på kryss, retningsstabilitet på slør og lens, og samtidig et moderat dyptgående på 1,95 m.

RM 1350 kan i tilegg stå på kjølene i områder med stor tidevannsforskjell, og en kan lagre båten på land uten krybbe eller annen form for støtte.

Fakta RM1350

LOA: 13,70m

LWL: 12,82 m

Bredde: 4,50 m

Dyptgående: 1,95 m

Deplasement: 9,2 ton

Storseil: 54 m2

Rullefokk: 59 m2

Kutterfokk: 32 m2

Gennaker: 135 m2

Motor: Volvo D2-75

Vann: 600 l

Diesel: 250 l

De fem første båtene som bygges selges til en introduksjonspris på 250 000 euro levert verftet i La Rochelle og uten norske avgifter. 

På sidene til Alizé Yachts AS www.alize.no vil det etter hvert bli lagt ut flere bilder og informeres fortløpende om den videre utviklingen av båten.