Køya i 40-foteren er like lang som på 42. Lengden mellom køye og skott er faktisk liott lengre på 40. Vindu i skrogsiden mangler, men et slikt kan Lunde Båt sette inn for noen hundrelapper.
Akterlugaren på 42. Her er den vindu i skrogsiden som gjør den lysere. Høyden under cockpiten er også litt høyere.
Aktre bad på 40.
Aktre bad på 42. Toalettrommene er bitte litt mindre i 40.
Avstanden fra køya til skottet er like lang på begge båter, men 40-foteren har fått nattbord med skap.
Detalj fra forpiggen på 42.
Forpiggen i 40 har fått skuffer under køya.
Forpiggen i 42.
Byssa på 40 er ret. Høyskap i forkant er borte, og micro er satt inn. Det tar litt av stueplassen.
Byssa på 42. Den har en u-form.
Kartbordet på 40.
Kartbordet på 42. Plastikk dashbordet er heldigvis fjernet på den nye modellen.
Salongen på 40. Byssa er litt lengre. Leideren og motorkassen er flyttet litt frem i båten. Kanten i forkant av kartbodet lavere.
Salongen på 42
Bavaria 40 mangler aktertofte. Gassen er flyttet ned fra rattet til mer normal posisjon.
Cockpiten på 40- Rattet er flyttet lenger bak.
Cockpiten på 42.
Dekket på 40. Her kan flere luker åpnes så luftemulighetene er bedre.
Dekket på 42
Cockpten på Bavaria 42
Cokpitenbenkene på 40 foteren er lenger enn på storesøsteren.
Bavaria 42 (nederst) er litt lengre i baugen og i hekken enn Bavaria 40 (øverst). Innredningen er temmelig lik. Klikk i bildet for å få det større.
Vi målte Bavaria 40 og 42. Her ståhøyden i 40.

Bavaria 40 spiser Bavaria 42

Kannibalisering kalles det når et bilmerke kommer med en modell som tar kunder fra en eksisterende modell. Vi har sett på Bavaria 40 og kan ikke se grunnen til å velge Bavaria 42.

Publisert Sist oppdatert

Bavaria 40 koster nesten 200.000 mindre en Bavaria 42, men er nesten like stor og båten er mer moderne. 40 foteren er også bede utstyrt med mikrobølgeovn, flere luker i dekk, tyskerskjøte og elektrisk badeplattform i hekken.

Populær størrelse

Bavaria 40 er en ny versjon av 39-foteren som har vært en av Norges mest solgte seilbåter de siste årene. Innredningsmessig var 39-foteren ganske lik 42-foteren. Tre lugarer, to bad og langsgående bysse ved siden av salongen. Den største forskjellen på 39 og 42 var i cockpiten. 39-foteren hadde en relativ trang cockpit med ett ratt, mens 42-foteren var bredere og hadde to ratt. Med to ratt er det enklere å bevege seg frem og tilbake i cockpiten.

Vi tok frem målbåndet

Den nye 40-foteren som vises for første gang i Norge under Sjøen for alle har to ratt og er dermed svært lik 42 foteren.  Vi har vært om bord i begge båtene og tatt vitale mål i cockpit og under dekk, og fikk noen overraskelser.

Bedre cockpit

Rattene på 40 foteren er plassert lengre bak enn på 42-foteren. Skal du sitte å styre bak rattet må du sitte på cockpitkarmen, for her er aktertoften fjernet. Savnet av aktertoften blir nok større i havn enn på sjøen. Ved å sette rattene lenger bak er cockpitbenkene blitt lenger. Cockpitbenken er faktisk 20 cm lengre på 40 enn 42. På Bavaria 42 er benken kun 175, litt kort for å ligge behagelig for de lengste.

Lik under dekk

Vi hadde forventet å finne 40-foteren et par cm kortere her og der. Men det var ikke mange steder. Byssa på 40-foteren er faktisk lengre enn på 42-foteren. Køya i forpiggen er 2-3 cm kortere enn på 42-foteren, men fremdeles lenger enn 2 meter. Salongen er også 2-3 cm kortere samt ståhøyden er litt dårligere. Vi målte 42-foteren til 1,99 under luka ned til salongen og 40-foteren 1,94.

Andre data

Skroget til 40 foteren er nesten to for kortere. Den vil nok gi utslag på farten i mye vind. 40-foteren har også mindre seil, men båten er også lettere. Bavari 40 har en høyere kjølprosent, noe som vil gi positivt utslag på stabiliteten. Både diesel og vanntankene er like store, men motoren på 40 foteren er på kun 27 hester. 40 hesteren på 42-foteren er vel en mer egnet motor også på 40-foteren, spesielt om den skal brukes i værharde strøk.

Flere nyheter om båter, motorer og utstyr finner du på www.batguiden.no - Norges største båtmesse på nett.

Tekniske data
  Bavaria 40 Bavaria 42
Total lengde: 12,35 m 12,99 m
Skroglengde:  11,99 m 12,83 M
Vannlinje 10,75 m 1,40 m
Bredde 3,99 m 3,99 m
Dybde 1,90 m 2,10 m
Vekt 8,5 tonn 9,2 tonn
Ballast 2,6 tonn 3,0 tonn
Volvo Penta  D1-30 D2-40
Vann 360 liter 360 liter
Diesel 210 liter 210 liter
Seilareal 84,5 kvm 92,9 kvm