Bilder fra første prøvekjøring rett før messa.
Bilder fra første prøvekjøring rett før messa.
Bilder fra første prøvekjøring rett før messa.
Bilder fra første prøvekjøring rett før messa.
Bilder fra første prøvekjøring rett før messa.
Kryssholdet kan trykkes ned og bygger kun noen centimeter fra dekk.
Små LED-lanterner som er populære på regattabåter.
Spesiele stå-stoler gjør at du kan kjøre fortere i stor sjø. Det er lite beskyttelse for vær og vind.
To topptrimmete Yanmar motorer på 800 hester gir toppfart på 80 knop.
Trimflaps av kullfiber.
36-fots langt og smalt skrog takler selv store havbølger bra.
Trekkplaster på Lillestrøm
Pål Sollie

80 knop for seilere

Det er folk med seilbåt som kommer til å kjøpe denne båten, mener Pål Sollie i Goldfish.

Publisert Sist oppdatert

Den nye Goldfish RIB 36 er laget for høy fart under ekstreme forhold. Pål Sollie skal bruke båten selv under Storbritannia rundt i sommer, verdens tøffeste båt race som sist ble arrangert i 1984. Deler av racet vil gå i det samme farvannet som Fastnet Race. Den nye RIBen kom på vannet noen dager før messen og da gikk den 80 knop. Pål forventer å møte raskere båter under båtracet rundt England, men de vil ikke være like bra i sjøen som hans RIB, og de som er bedre i sjøen vil ikke gå så fort.

Tre millioner

Det er mer enn seilbåter som interesserer seilere. Mange seilinteresserte vil nok stoppe opp for å studere den nye RIBen fra Goldfish om vi skal tro Sollies analyse.

Prisen på Goldfish 36 starter på tre millioner kroner. Sollie forventer ikke at den nye båten blir noen bestselger, men regner med at det blir en del interesse for båten. En typisk kunde vil være en med tykk lommebok, en stor seilbåt og sans for fart, sier Sollie. Seilere er tøffere, og søker det ekstreme. De liker seg på havet og tåler sprut. Eieren av en slik båt er sosial kar som vil bruker båten til å raskt å kunne besøke venner langs kysten. Med 80 knop komme du deg fra Oslo til Kristiansand på to timer.

Miljøvennelig

Pål Sollie forteller at den nye Goldfishen vil bli meget stille. Motoren er godt lyddempet og eksosen går ut under vann. For å få båten til å gå i 80 knop må motstanden være minimal. Mye av båten er laget i avansert kullfiberkonstruksjon. Om det en dag blir kun elektriske motorer på båter har vi de beste skrogene forteller Sollie.

To modeller

Båten på utstillingen ser ikke ut som noen bo båt, men den har faktisk en kabin med køyer og toalett. Inngangen er foran rattet. Sollie vil også lage en versjon med standard midtkonsoll.

Les mer om Storbritannia rundt her.

Goldfish 30 ble kåret til årest båt i Europa i sin klasse.

Les om båten på Båtliv her.

Film om Round Britain Race