Det var lite slakk i styringen, trass at rattstammeneer vinklet mot borde, noe som ikke er heldig for styrewirene.
Fra motordekselet og bakover gar det et teknisk rom. Her er det plass til utsyr som watermaker osv. Rommet adskiller akterlugarene lydmessig. Det er n fordel.
Akterlugarene skuffer. Mens båten har utmerkede lys og luftemuligheter, er det nesten mangelvare her.
Byasa har store skuffer. Jeg liker låsemekanismen.
Gripehåndtak på byssa.
I forkant av byssa er kjøleavdelingen, kort vei fra salongbordet.
Byssa blir delt av vasken. Det eneste jeg ikke liker er at avsetningsplass på høyre side av ovnen mangler. Det er en fordel for høyre hendte.
Elegant detalj ved kartbordet.
Kartbordet er en del av salongen. Her er Raymarin-systemet koblet sammen med TVen.
Salongen fra byssa
Salongen fra forpiggen
Flaskerommet i bordet er en lekker detalj.
Salongen fra masten.
Sluket i dusjen har en automatisk bryter som går på når det havner vann der.
Badet foran er størst.
Båten som gir vann i munnen
Stor dobbeltkøye og egent bad i eierlugaren foran.
Båten gikk som et tog på slør.
Du står best å seiler.
Båten som gir vann i munnen
Jeg savnet steder å holde meg fast i cockpiten
Masteinstrumenetene er nye ST2 90 fra Raymarine.
Storseilet er litt kortere i underlike for å måle inn bedre under IRC.
Gangster cap'en over vinduene gir særpreg og praktisk.
Stripen med en rekke luker i dekk tar seg godt ut.
Rulla til forstaget hadde gjort seg bedre under dekk, men det er en mer kostbar løsning. Den store glippen mellom genoa og dekk er ikke sexy.
Storseilet er montert på Facnor skinne på masten. Seilet heises uten friksjon. Fantastisk.
En del av bokstaven E er brukket av på logoen. Irriterende på en helt ny båt.
Plotteren er stta på babord side av cockpitkarmen. Ikke ideelt.
Rattet er laget av glassfiber, men minner om kullfiberratt.
Metallet er på vei ut, denne blokken er festet med dyneema løkke.
Båten er har en avansert form. Her fra avslutningen av cockpitkarmen.
First 45 har knett i skroget mot hekken.
Også 45-foteren har klesskap i skinn.
T-byssa er praktisk og nytenkende.
Testbåten hadde flotte 3DL seil og teakdekk.
First 45 i 15-20 knops vind utenfor Monaco

Båten som gir vann i munnen

Seilas har prøveseilt First 45 i Monaco, og opplevd at hjertet har slått hardere.

Publisert Sist oppdatert

Monaco

Noen båter skaper mer begeistring enn andre og First 45 er et eksempel på en slik båt. Båten er temmelig lik 50-foteren som vi var med på å kåre til messens båt under Sjøen for Alle for snart ett år siden. Jeg hadde ventet mye av det samme, og det var det også, men denne skapte enda mer intusiasme. Kanskje kommer det av at båten er litt mindre, og dermed håndterlig. Beneteau har brukt flere hjerneceller enn de fleste andre verft og First 45 imponerer med en rekke elegante detaljer.

Designbombe

Stil er prioritert høyt på den nye Firsten, både over og under dekk. Båten har fått en liten knekk i skroget mot hekken som også siste generasjon Open-båtene og vinneren av Volvo Ocean Race. Meningen er å gi litt høyere skrog stabilitet på slør. Cockpiten er åpen og meget ren. Rattstammene går ut mot skrogsidene noe som øker cockpitdørkflaten.

   

Fantastisk under dekk

Under dekk imponerer båten enda mer. Her finnes det svært mange innovative løsninger som vi sannsynligvis vil se hos konkurrentene om noen år. Byssa har et T-form som gjør den svært egnet for at flere lager mat sammen. Den får også automatisk en serveringsdel og en matlagingsdel. Jeg likte kartbordet også svært godt. Stolen til kartbordet kan vries rundt og brukes til salongbordet. Beneteau har vært svært flinke til å lage kartbordet en del av salongen, og den får dermed dobbel nytte. Under dekk er de to akterlugarene båtens svake side. Disse er trange for båtens størrelse, er mørke og mangler skikkelig lufting.

Under seil

Vi prøveseilte båten i 20 knops vind. Bølgene utenfor Monaco er krappe, og hindret oss å nå polardiagrammets fart på neste 8 knop på kryss med høy rigg, riggen vi hadde. Vi lå en knop under polardiagrammet men manglet både folk på ripa og skikkelig mastetrim. Ikke fikk vi strammet PBO akterstaget så mye som vi ønsket heller.

    På slør spratt loggen kjapt opp i ni knop. Dessverre fikk vi ikke heist spinnaker. Båten er et tog på unnavind. Polardiagrammet sier at båten skal seile raskere enn vinden på slør i vindstyrke rundt 4-5 knop. Da skal båten seile 5-6 knop. Skroglinjene er det ingen feil med.

    Vi seilte med standard kjøl som er av jern. Den stikker 2,4 meter dypt og har en gedigen T-bulb som også er av jern. Det er gunstig i disse dager hvor blyprisen har skutt i været. Båten kan leveres med en enda dypere blykjøl uten bulb med samme vekt, eller en grunnere som er tyngre.

Ikke perfekt cockpit

Den åpne cockpiten har sin svake side. Å bevege seg rundt virket litt utrygt i de krappe bølgene vi hadde under vår prøveseilas. Jeg savner stedet å få et godt tak. En griperekke langs cockpitbenkene hadde vært bra. De kunne gjort jobben som et sted for fra spark når man sitter på cockpitkarmen også. Du sitter greit bak rattet å styrer, men det var være å seile med rattet mellom beina. Rattstammen er vanligvis et ypperlig sted å sparke fra, men her kommer den for nærme kroppen. Du står fint å seiler også, men med min kropp var fotlisten flyttet til for langt til borde. Det gjorde at jeg måtte styre med en hånd, og holde den andre hånden i rekka.

    Der du sitter å styrer er en del av dekket. Det gjør at vannsprut som kommer langs dekk renner ut rett på rormannen.

Første båt er på vei til Norge. Prisen starter på 2.099.000,-, men bare en skikkelig seilpakke på en slik båt koster mer enn 500.000,- Sleng på ekstra 200.000 elektronikk, 100.000 for transport så sprettet prislappen fort opp mot 3 millioner.