Båten som gir vann i munnen
Seilas har prøveseilt First 45 i Monaco, og opplevd at hjertet har slått hardere.
Monaco
Noen båter skaper mer begeistring enn andre og First 45 er et eksempel på en slik båt. Båten er temmelig lik 50-foteren som vi var med på å kåre til messens båt under Sjøen for Alle for snart ett år siden. Jeg hadde ventet mye av det samme, og det var det også, men denne skapte enda mer intusiasme. Kanskje kommer det av at båten er litt mindre, og dermed håndterlig. Beneteau har brukt flere hjerneceller enn de fleste andre verft og First 45 imponerer med en rekke elegante detaljer.
Designbombe
Stil er prioritert høyt på den nye Firsten, både over og under dekk. Båten har fått en liten knekk i skroget mot hekken som også siste generasjon Open-båtene og vinneren av Volvo Ocean Race. Meningen er å gi litt høyere skrog stabilitet på slør. Cockpiten er åpen og meget ren. Rattstammene går ut mot skrogsidene noe som øker cockpitdørkflaten.
Fantastisk under dekk
Under dekk imponerer båten enda mer. Her finnes det svært mange innovative løsninger som vi sannsynligvis vil se hos konkurrentene om noen år. Byssa har et T-form som gjør den svært egnet for at flere lager mat sammen. Den får også automatisk en serveringsdel og en matlagingsdel. Jeg likte kartbordet også svært godt. Stolen til kartbordet kan vries rundt og brukes til salongbordet. Beneteau har vært svært flinke til å lage kartbordet en del av salongen, og den får dermed dobbel nytte. Under dekk er de to akterlugarene båtens svake side. Disse er trange for båtens størrelse, er mørke og mangler skikkelig lufting.
Under seil
Vi prøveseilte båten i 20 knops vind. Bølgene utenfor Monaco er krappe, og hindret oss å nå polardiagrammets fart på neste 8 knop på kryss med høy rigg, riggen vi hadde. Vi lå en knop under polardiagrammet men manglet både folk på ripa og skikkelig mastetrim. Ikke fikk vi strammet PBO akterstaget så mye som vi ønsket heller.
På slør spratt loggen kjapt opp i ni knop. Dessverre fikk vi ikke heist spinnaker. Båten er et tog på unnavind. Polardiagrammet sier at båten skal seile raskere enn vinden på slør i vindstyrke rundt 4-5 knop. Da skal båten seile 5-6 knop. Skroglinjene er det ingen feil med.
Vi seilte med standard kjøl som er av jern. Den stikker 2,4 meter dypt og har en gedigen T-bulb som også er av jern. Det er gunstig i disse dager hvor blyprisen har skutt i været. Båten kan leveres med en enda dypere blykjøl uten bulb med samme vekt, eller en grunnere som er tyngre.
Ikke perfekt cockpit
Den åpne cockpiten har sin svake side. Å bevege seg rundt virket litt utrygt i de krappe bølgene vi hadde under vår prøveseilas. Jeg savner stedet å få et godt tak. En griperekke langs cockpitbenkene hadde vært bra. De kunne gjort jobben som et sted for fra spark når man sitter på cockpitkarmen også. Du sitter greit bak rattet å styrer, men det var være å seile med rattet mellom beina. Rattstammen er vanligvis et ypperlig sted å sparke fra, men her kommer den for nærme kroppen. Du står fint å seiler også, men med min kropp var fotlisten flyttet til for langt til borde. Det gjorde at jeg måtte styre med en hånd, og holde den andre hånden i rekka.
Der du sitter å styrer er en del av dekket. Det gjør at vannsprut som kommer langs dekk renner ut rett på rormannen.
Første båt er på vei til Norge. Prisen starter på 2.099.000,-, men bare en skikkelig seilpakke på en slik båt koster mer enn 500.000,- Sleng på ekstra 200.000 elektronikk, 100.000 for transport så sprettet prislappen fort opp mot 3 millioner.