Alt var ikke helt ferdig da båten ble testseilt utenfor Auckland.
Peer gleder seg til båten kommer til Norge. Hovdan Skagen Race blir sannsynligvis første regatta
Peer og Eivind undre fintrim i lite vind utenfor City of Sails Auckland.
Sjefen for Cookson verftet (til rors) bygget egentlig denne båten til seg selv.
Båten pakkesog gjøres klar for transporten til Norge. Går alt etter planen ankommer båten Sandefjord 6. April. Hovdan Skagen Race blir sannsynligvis den første regattaen der mannskapet får anledning til å vise hva Al Capone duger til.
Al Capone er kappet av noen centimeter i hekken, for å komme under 15 meter. Allikevel er det ikke det som skiller den mest fra de andre Cookson 50 båtene, Al Capone har dypere kjøl, 3,5 meter og høyere mast.
Svingkjølen kan inspiseres gjennom luken. En hydraulisk sylinder der pumpen drives av hovedmotoren, sørger for at kjølen kan svinges 35 grader til hver side.
Svingkjølen kan kanskje gi vorspielet i Skagen havn etter Hovdan Skagen Race nye dimensjoner
Med gennakeren satt gjorde båten lett 7 knop i den svake vinden.
Peer og Eivind under fintrim i lite vind utenfor City of Sails Auckland.

Nye «Al Cap One» prøveseilt i New Zealand

Heidi og Eivind fra «Empire» fikk teste Sisseners nye regattamaskin sammen med Peer Moberg utenfor Cookson-verftet.

Publisert Sist oppdatert

Einar Sissener og Peer Moberg fikk skader på Grand Soleil GP 42 som de seilte sist sommer og valgte å kjøpe ny båt. Denne gangen en avansert 50-foter fra Cookson med svingkjøl. Søsterbåten vant sist sommer Fastnet Race overall. her er testrapport fra Heidi og Eivind fra New Zealand.

Peer Moberg inviterte med seg Heidi og Eivind fra ”Empire” da han skulle prøveseile Einar Sisseners nye Cookson 50. Seilasen på Waitemata Harbour utenfor Auckland bød på fin seiling i lite vind. Dessverre var det så lite vind under testseilingen at vi ikke fikk glede av svingkjølen. Moro var det likevel, og i den svake brisen gjorde båten lett 7 knop da gennakeren ble heist.

Kjent verft

Båten er bygget av Cookson Boats i New Zealand. Verftet har tidligere bygget både Fram X, Fram XI, Fram XV og Fram XV,I i tillegg til andre berømtheter som begge Djuïce-båtene og kjempekatamaranen Playstation, bare for å nevne noen få…

Mick Cookson har bygget båter i omkring 35 år og velger sine kunder med omhu. Etterspørselen etter hi-teck seilbåter fra verftet er større enn produksjonskapasiteten, eller kanskje det er mer riktig å si ”produksjonsviljen”.  Selv om verftet kunne ha laget flere båter, velger Mick kvalitet fremfor kvantitet. Da vi inspiserte verftet etter prøveseilingen var to båter under produksjon. En TP52 og en JK100. Til den sistnevnte båten på 100 fot går det med 2000m² karbonfibermatter…

Klar for våren i Norge

Al Capone fraktes med båt til Antwerpen. Derfra blir hun fraktet på lastebil (og danskebåten) til Sandefjord og Norge, der hun ventes å være fremme 6. april. Det blir spennende å se hvordan båten kommer til å hevde seg i vårens regattaer.