God bredde gir mye plass under dekk, noe som ytterligere skyldes at denne båten har fått aktercockpit som øker høyden og volumet både i pantry og ved kartbordet.
Nye og elegante linjer i Contest 40CS, med aktercockpit, høy rigg med forstaget nesten helt til toppen. Forseilet er en 105 % fokk på rull under dekk.

Ny 40-foter fra Contest

Nederlandske Contest Yachts kommer med en ny modell i år. Contest 40CS blir den minste i serien og skiller seg klart ut fra de større modellene med aktercockpit  og moderne linjer.

Publisert Sist oppdatert

Contest har lange og rike tradisjoner som et av Nederlands ledende kvalitetsverft med sjødyktige turseilbåter som spesialitet. Verftet har også alltid ligget langt fremme når det gjelder moderne produksjonsmetoder og var blant de første som innførte vakumstøpte skrog og dekk i serieproduksjonen. De siste årene er det utviklet nye og større modeller i rask takt. Den siste var verftets hittil største, «Contest 60CS», de øvrige er 55CS, 50CS og 45CS.

Cockpiten bak

Med den nye 40-foteren satser verftet på det større volummarkedet og har fått den kjente tyske konstruktøren Georg Nissen til å tegne en helt moderne båt, der verftets tradisjonelle centercockpit er erstattet med en aktercockpit – en løsning som gir bedre plassutnyttelse både over og under dekk for en båt i 40-fots klassen. Båten har god bredde helt fra masten og akterover. Innredningen er tradisjonell og velprøvet med både pantry, kartbord og toalett rett ned fra cockpiten, salong med både L-sofa på babord og langskips sofabenk/sjøkøye til styrbord. Dobbelkøye og eget toalett i forpiggen.

Tung, men rask

Skroglinjene er moderne og elegante. Georg Nissen har utvilsomt lagt vekt på å skape en rask båt, uten at dette skal gå ut over gode sjøegenskaper og topp komfort for langturseilas. Selv kaller verftet båten «cabin sailer» og «stylish performance cruiser». Som Najad og Hallberg-Rassy legger Contest hovedvekten på cruising, men er samtidig stadig mer opptatt av å kombinere en god turbåtkonstruksjon med en hurtig og velseilende løsning. Det er også tydelig at verftet med denne nyheten sikter mot yngre kjøpere som søker moderne design, et raskt skrog og høy komfort.

Vakuumstøpt

Contest bygger båtene sine meget avansert, og også 40-foteren vil bli bygget med moderne vakuumstøp teknologi.

    Noen data: Loa 41’7’’ (12,5 m), lvl 11,15 m, bredde 3,91 m, dypg. 1,95 m, depl. 9,8 tonn, dieseltank 250 l, vanntank 400 l, storseil 47 kvm, genoa 43 kvm.