Malö med ny hybridteknologi

Nå begynner også båtprodusentene å engasjere seg i miløkampen. Malö Yachts i Kungsviken er tidlig ute og satser på hybridteknologi i en 46-foter der man kan velge mellom seil, diesel eller elmotor.

Publisert Sist oppdatert

Faren for klimaendringer, usikkerheten om fosilt brennstoff og dyrere diesel gjør hybrid drift til en teknologisk vinner også på sjøen i årene som kommer, mener Ulf Mattsson hos Malö. Det betyr såvel reduserte utslipp som mindre forbruk og lydløs gange for elmotor inn og ut av havn.

Malö er med i en nyetablert gruppe av ledende selskaper innen dette feltet. Gruppen, som har medlemmer både i USA, Holland, Italia og Storbritannia har fått navnet Holistic Integration of Hybryd Technology in Recreational Boats, tar sikte på å utvikle og tilpasse teknologien for båter. Det krever samordning av båt, elmotor og generator, batteridesign og konstruksjon, m.m. Malö håper ved sin medvirkning i gruppen å bli markedsledende innen det maritime området for derved å kunne tilby en løsning som kundene vil etterspørre i fremtiden. 

Det er den kjente teknikeren og båtjournalisten Nigel Calder som i flere år har arbeidet med hybridutviklingen i båt og som har skapt interessen og forståelsen for at båtbransjen nå engasjerer seg aktivt på miljøsiden. Calder har også tatt iniativet til etableringen av arbeidsgruppen der han selv er aktivt med. Calder har dessuten bestilt 46-foteren Malö nå bygger.

Testbåten vil ha både diesel- og elmotordrift for å teste begge motorene. Senere vil trolig dieselmotoren bli erstattet av en større elmotor. Båten får en batterikapasitet for ca. én times eldrift og under seiling kan elmotoren benyttes som generator for å lade batteriene. Båten får også en dieselgenerator som kan drive elmotoren om batterikapasiteten ikke strekker til. Ellers får båten selvsagt både solcelleanlegg og en kraftig vindgenerator for batterilading. Mattsson forteller at båten vil bli sjøsatt nå i vår. Interesserte kan følge med i prosjektet på www.maloyachts.se