Også på badet er det nok av plass
Mega forpigg
Nok av arbeidsplass i bysse
Lyst treverk og tekstiler løftergodfølelsen i salongen
Plass til å stue bort tauverk og resess til luke er hendige detaljer

Med klassens bredeste cockpit

Den nye Elan 450 imponerte med elegant design og klassens bredeste cockpit. Designer Rob Humphreys har overført flere detaljer fra sitt Volvo 70 prosjekt.

Publisert Sist oppdatert

Bredden ført langt akterut og de to rorene er det første en merker seg når en tar den nye 45 foteren fra Elan i nærmere øyesyn. Merket har fått mye oppmerksomhet i Norge de seneste årene etter gode resultater på regattabanen. Denne frir først og fremst til turfolket, men linjene røper fart og vi blir ikke overrasket om båten vil vise seg som en god performance cruiser på linje med de mindre forgjengerne.

Elegant på dekk

Dekkløsningene er svært elegante med et lavt langstrukket overbygg og storseilskjøtet i tyskerstil med tauverket lagt i kanaler under dekk. Skjøtevinsjene er plassert akter hos rormannen og bidrar til at båten er vekegnet for en- og tomannsseilas. Cocpitbordet er plassert i eget rom under dørken i cockpit og er lett å sette opp og stue bort.

Lys og mye plass

Takket være valget av treverk og tekstiler samt vinduer i hele taket og sidenes lengde gir båten et svært lyst og tiltalende inntrykk under dekk. Vi syntes også kvaliteten på trearbeidene virket tilforlatelige og lot oss imponere av en enorm forpigg som har sitt eget store toalett. I en fire lugars versjon ofres noe av forpiggen til fordel for en lugar med to sjøkøyer.

Små akterlugarer

Litt skuffet er vi over at akterlugarene stadig er et nedprioritert område, selv i større båter. Her er det ikke mye som minner en om å være i en 45 foter, men det er det eneste vi kan sette fingeren på etter en overflatisk gjennomgang på messe omgitt av et ivrig publikum.

Pris og detaljer

Levert fra verft koster båten €246.000 - NOM 1.968.000 plus MVA, seil og elektronikk. En regattapakke som inkluderer karbonmast, rodrigg og et oppgradert vinsjprogram må en legge på €45.000 - NOK 360.000 stadig uten seil.

LOA 23.60 m

LWL 12.52 m

Bredde 4.37 m

Dypg 2.05/2.60 m

Deplasement 11.300 kg

Ballast 4.180 kg

Vann 444 l

Drivstoff 203 l

Storseil 61.4 kvm

Genua 63 kvm

Gennaker 201 kvm

Motor 55 eller 75 HK