Seden Yachts 54 - nominert til Årets seilbåt
Comet 52 - Nominert til Årets seilbåt
Najad 570 - nominert til Årets seilbåt
Elan 514 - nominert til Årets seilbåt i Europa
Årets Seilbåt i Europa

Årets Seilbåt i Europa

Våre lesere har kåret Elan 410 til Årets Båt i kategorien 12-14 m LOA.. Til helgen får du vite hva juryen har kommet frem til, men i mellomtoden skal du få kåre vinneren av den siste kategorien av enskrogsbåter, den med LOA over 14 m.

Publisert Sist oppdatert

I den tredje kåringen foretatt av Seilas-leserne, for seilbåter i kategorien 12-14 meter LOA ble det en knepen seier til Elan 410, som endte med 34.1% av stemmen. X-41 endte på en tett 2. plass med 32.5%. deretter flugte Sly 42 med 14.5%, Oceanis 40 med 13.7% og Allures 40 med 5.1%.

Her er de siste kandidatene:

Comet 52 RS

Studio Valicelli står bak denne tiltalende 52 foteren med dekkshus og en rekke high tech løsninger under dekk. Egen bysseseksjon med to barkrakker ved benken der lettere måltider kan fortæres. Testbåten fungerer som dagsturbåt for eieren på Mallorca, og det syntes. All oppmerksomhet var rettet mot salongkomforten og lite vekt lagt på lugarene og langturegenskapene  som denne båten nok også besitter. Men verftet tilbyr kunden stor valgfrihet og andre vil kunne velge andre konfigurasjoner. Båten seiler bra og med begge skjøtevinsjene innenfor rormannens rekkevidde er den lett å manøvrere.

LOA 15.90 m

LVL 12.97 m

Bredde 4.60 m

Dypg. 2.35 m/2.60 m

Storseil 75 kvm

Drivstoff 350 l

Lombardine marine 90 HK

Dufour 485

Som storesøster 525 var det i fjor, var Dufour 485 nominert til årets finale i sin kategori. Husdesigner Umberto Felci har gitt båten Wally pregete dekksløsninger med stort akterdekk for soling og enkel skjøtehåndtering til en vinsj nær rormannen. To ratt er nå standard på båter av denne størrelsen og Dufour 485 styrer lett, selv om den lave riggen med stor genoa ikke gir den samme høyden som f.eks. de svenske båtene. Lavt hyttetak gir godt utsyn forover. Under dekk gir lyst treverk, tekstiler og mange ventiler godt lys og kunden kan velge mellom to løsninger, en stor rederlugar i forpiggen med stort bad og dusj, eller to doble lugarer med hver sin enklere toalettløsning. Akterlugarene har hvert sitt toalett med dusj. Plass er satt av til vaskemaskin, oppvaskmaskin, fryser og watermaker. Skroget er støpt i sandwich med innerliner, mens dekket er vacuumstøpt for å være lett og stivt.

LOA 17.73 m

LVL 13.00 m

Bredde 4.70 m

Stadard dypg. 1.90, opsjon 2.25

Seilareale 113 kvm

Drivstoff 250 l

75 hk

Elan 514

514 er Elanverftets flaggskip og største båt. Den er utstyrt med hydraulisk landgang og badeplatform og har egen garasje til jolla under cockpit med dør i hekken. Det første man legger merke til  cockpit er at alle fall og liner er fort tilbake til vinsj og brønn til løsen ender i forkant av rormannens posisjon. Med to ratt er denne funksjonen identisk på styrbord og babord side. Under dekk har kunden flere innredningsløsninger å velge mellom, med fire passasjerlugarer og en for mannskapet, alle med eget toalett og bad. Med tegninger fra Rob Humphreys er både stilig og velseilende, med overbygg i «Sunseeker Style»

LOA 16.10 m

LVL 15.69 m

Bredde 4.68 m

Dypg 2.20 m

Deplasement 18000 kg

75/110 HP

Vann 780 l

Drivstoff 440 l

Storseil 68.2 kvm

Genua (135%) 78 kvm

Gennaker 133 kvm

Najad 570

Najad 570 indikerer verftets satsing på større og mer påkostede modeller.  Den tunge båten gir seileren følelsen av å være ombord i en skikkelig yacht, uten at man av den grunn har gitt avkall på seilegenskapene.  I 12 knops vind gjør båten lett åtte knop på kryss, og spretter opp i ti om man faller av til skarp slør.  Cockpit som ligger på nivå med dekket er lang og delt i to, passasjeravdelingen foran rattene og for seiling akter.  Najad bygger semi-custom og tilpasser  innredningen etter eierens ønskemål.  På de første båtene er rederlugaren forut og fremstår som en minisalong med sofa, bord og en hotellbred køye.  Kombinasjonen av Dick Youngs interiørløsninger,  Judel/Vrolijks skrog og rigg og Najadverftets ufravikelige kvalitetskrav har gjort denne båten til en båt i toppklassen. Da får man tåle at prisen er deretter.

LOA 17.50 m

Bredde 5.05 m

Dypg 2.70 m

Deplasement 26.000 kg

Seilareale 165 kvm

Volvo Penta D3, 160 hk

Sweden Yachts 54

Sweden Yachts 54 har samme layout som 45 foteren, bare at alt har fått mer plass. Karakteristisk er rederlugaren med dobbeltkøye foran på babord side og eget stort bad i baugen. De to akterlugarene har atskilte køyer, men båten huser egentlig bare seks personer til overnatting. Sweden Yachts er som Najad totalt fokusert på kvalitet uansett kostnad, men denne som er fra Peter Norlins tegnebord fremstår som en mer rendyrket seilbåt med selvslående fokk og både fokk og storseilskjøte ledet akter til rormannen som kan kontrollere seilene med elektriske vinsjer. Båten kommer i en racing så vel som i en cruising versjon og begge ser riktig sportslige ut.

LOA 16.88 m

LVL 14.51 m

Bredde 4.53 m

Dypg. 2.60 m, vingkjøl 2.35 m

Ballast: 7000 kg

Storseil 92 kvm racing – 86 kvm cruising

Fokk 110% 73 kvm/Selvslående 54 kvm

Gennaker 250 kvm

Spinnaker 210 kvm

Drivstoff 350 l

Vann 600 l

Volvo Penta D2-75 med Saildrive