Oceanis 43 - nominbert til Årets båt
Allures 40 - nominert til Årets båt
X-41 - nominert til Årets båt
Sly 41 - nominert til Årets båt
Årets Seilbåt i Europa

Årets Seilbåt i Europa

Hvilke seilbåter som panelet av internasjonale båtjournalister har kårets til årets båter for 2008 blir kjent 20. januar i forbindelse med Düsseldorfmessen. Nå kan du plukke ut din egen favoritt i kategorien 12-14 meter LOA

Publisert Sist oppdatert

Allures 40

Typisk fransk langtursbåt bygd i aluminium, med senkekjøl. Den praktisk anlagte båten leveres i to, tre eller fire lugarers versjon, den siste med forpiggen delt i to med dobbel sjøkøye i hver. Senkekjølen går opp i salongbordet. Overbygget i kompositt skal gjøre båtene lettere og med en stort seilareale er båten rimelig velseilende. Den store fordelen med aluminium er imidlertid styrken og det er ikke uten grunn at materialet er foretrukket av franske seilere man ofte støter på om sommeren i nordområdene og på Svalbard. Innredningen er konvensjonell, men med klart blikk mot langtursseilas, stor akterlugar til babord og en noe mindre om styrbord, god plass på badet med eget dusjkabinett og mye lys i salongen takket være de mange vinduene som også gjør det mulig å se fremover.

LOA 12.48 m

LVL 10.59 m

Bredde 4.08 m

Dypg. 2.60 m/0.95 m

Ballast: 3800 kg

Storseil 43.5 kvm

Genua 37 kvm

Motor: Volvo D2-55, saildrive 40 pk

Drivstoff 450 l

Vanntank 450 l

Beneteau Oceanis 43

Lekker fransk dame bygget på samme oppskrift som de tre andre i samme serie. Båten leveres i en to eller tre lugars versjon. To lugars versjonen av 43-foteren har mye til felles med 40 foteren, bare at her er det plass til ett ekstra toalett. To lugars versjonen gir båten vinkelbysse på babord ved nedgangen, ellers er er byssa langsgående. Beneteau gir mye båt for pengene og Oceanis serien fremstår idag som lys og moderne under dekk med høy kvalitet på trearbeidene. Over dekk er komforten i cockpit upåklagelig. Den litt stutte riggen med stor genoa og skinnen til storseilskjøtet på hyttetaket faller ikke i alles smak, men er praktisk når strekkene blir lange. Oceanisbåtene er derfor populære i chartermarkedet.

LOA 13.13 m

LVL 12.82 m

Bredde 4.12 m

Storseil 41.40 kvm

Genua 49.50 kvm

Drivstoff 200 l

Elan 410

Den norske forhandleren Tor Hove har vært aktivt med i utviklingen av Elan 410 som ellers er tegnet av verftets husdesigner Rob Humphreys. En oppfølger av suksessbåten Elan 37 som særlig i Norge er blitt svært populær, ikke minst på grunn av seilegenskapene. 34 foteren fra det samme verftet ble for øvrig årets båt i fjor i sin kategori. Som de øvrige Elan båtene er 410 vacuumstøpt, men her er også forsterkningsbjelkene rundt kjølen en del av støpet. Tidligere har rammekonstruksjonen blitt forbundet med skroget med et sekundært laminat. Den nye metoden sparer materiale og vekt samtidig som styrken blir bedre. Praktisk og elegant innredning med lyst treverk og moderne linjer. 110% genoa gjør båten letthåndterlig for et familiemannskap. I Norge selges Elan 410 med blykjøl, performance cruising dekksutsyr med tyskerskjøte, radialsydd storseil og 110% genoa i sandwich laminatduk fra North, varmtvann, landstrøm og landstrømslader som standard.

LOA 12.28 m

Bredde 3.91 m

Dypg 2.10 m/2.45 m

Deplasement 7.600 kg

Ballast  2.500 kg

Storseil 50,7 kvm

Genua 55.2 kvm

Spinnaker 138.89 kvm

Volvo Penta D2-40, 29 kW med saildrive

Sly 42

Det er et helt nytt verft som står bak denne båten som seiler og ser ut som en sann racer, men som under dekk viser seg også å kunne by på utmerket komfort for turseiling. Designet er funksjonalistisk, italiensk og elegant og belysningen gjør det behagelig å oppholde seg i salongen. De to rommelige toalettene er uttrykt i det samme designspråket. Båten er bygd i eksotiske materialer og er derfor stiv og lett.  Umiddelbart fremstår båten som en konkurrent til den nye Landmark 43, men i kåringen av årets båt for 2008 var det vel først og fremst X-41 og Elan 410 det var naturlig å sammenligne med.

LOA 12.80 m

LVL 11.15 m

Bredde  3.80 m

Dypg. 2.50 m/2.25

Deplasement 6.400 kg

Ballast 2.450 kg

Seilareale 111 kvm

Storseil  64 kvm

Fokk 108 47 kvm

Gennaker 180-220 kvm

Motor 40 HK

Drvstoff 120 l

Vann  360 l

X-41

Oppfølgeren til X-35 er allerede i ferd med å etablere seg som den nye entypeklassen blant 40 foterne. I Norge blir det til sommeren rundt ti båter, hvorav åtte av dem disponeres av Xpo gruppen til DN seilcup. Det betyr klasseklubb og et skikkelig regattaopplegg fra første stund. X-41 imponerer først og fremst med sine seilegenskaper, men det er ikke helt enkelt å få ut av den det siste fartspotensiale på kryss. I 16 knops vind skal båten ifølge polardiagrammene gjøre 7.6 knop på 35 grader mot vinden. Det er i så fall imponerende. Som X-34 har båten en liten fokk som gjør den utpreget manøvrerbar og layout  cockpit og på dekk er uovertruffent. En slik båt må nødvendigvis bli nokså vektsensitiv og det slår ut i en nokså enkel, om enn adekvat turinnredning. Niels Jeppesens design skiller seg positivt fra konkurrentene og båten er også mer skrogstiv enn forgjengeren IMX-40. Karbon mast og bom er standardutstyr.

LOA 12.3 m

LWL 10.69 m

B. MAX 3.64  m

Dypg 2.50 m

Ballast 2.330 Kg

Deplasement 6,800 kg

Diesel 40 hk

Mainsail 54.5 kvm

106% Genoa 1 43.8 kvm

Spinnaker147.6 kvm