Søk i arkivet

Sjøkøye på styrbordside ved nedgangen til akterkabinen.
Sjøkøye på styrbordside ved nedgangen til akterkabinen.
Bad nummer to om bord.
Bad nummer to om bord.
Forpiggen er heller ikke å forakte.
Forpiggen er heller ikke å forakte.
Aktenfra med utgang fra eierkabinen.
Aktenfra med utgang fra eierkabinen.
Styreplass med cockpit.
Styreplass med cockpit.
Motorrommet.
Motorrommet.
Akterdekk.
Akterdekk.
Aktenfra med hartoppen.
Aktenfra med hartoppen.
Bysse.
Bysse.
Styreplassen på babord side.
Styreplassen på babord side.
Kartbordet.
Kartbordet.
Aktertoalettet.
Aktertoalettet.
Eierkabinen med leider opp til akterdekket.
Eierkabinen med leider opp til akterdekket.
Akter/eierkabinen.
Akter/eierkabinen.
Salongen med panoramautsikt.
Salongen med panoramautsikt.

55-foter for det gode liv

Feeling 55 gir turseiling en ny følelse og vises for første gang her i Paris.

Porte de Versailles, Paris

Den kjempestore cockpiten har masser av plass til å sitte, ligge og å bevege seg på. Den er også mye lavere enn de fleste andre båter i denne størrelsen, noe som forsterker den store uteplassen ytterligere. Her kan flere personer boltre seg uten å føle at man går oppå hverandre. Det at båten har hardtop sørger dessuten for skygge for solen og delvis ly for regn og vind i cockpiten. Rormannsplassene er plassert på hver sin side helt forut i cockpiten, noe som gjør det enkelt å løpe ned i salongen på kort varsel.

Katamaranfølelse
Den lave cockpiten gjør samtidig at overgangen mellom uteplassen og salongen blir mindre. Panoramautsikt og masse lys i salongen gjør at man i Feeling 55 har litt av den samme opplevelsen som i en stor turkatamaran.

Dette er en langturbåt som er laget med stor vekt på komfort og funksjonalitet. Den er perfekt for et par som vil seile for eksempel jorden rundt og likevel ha alt som trengs av komfort, sier kommunikasjonsansvarlig i Alliaura Marine Cécilie Edeline til Seilas. Hun understreker at all håndtering av seil gjøres elektronisk fra rormannsplassen, og at én person alene dermed kan håndtere båten. Motorrommet, som rommer to ganger 55 hk, er også lett tilgjengelig på styrbord side mellom salongen og eierkabinen.

Egen utgang fra kabinen
Feeling 55 kommer i tre forskjellige versjoner, fra to til fire kabiner.Ustillingsmodellen her i Paris er tokabinsversjonen, som har to store, lukseriøse dobbeltkabiner.
Eierkabinen befinner seg akter under cockpiten og har naturlig nok eget bad. Det som vekker oppsikt er imidlertid leideren/trappen fra kabinen opp til akterdekket. Ved å åpne glassluken kan eieren spasere rett ut på dekket uten å måtte passere gjennom salongen og cockpiten.Rett overfor luken til motorrommet, mot skroget på styrbord side, finnes også en ekstra sjøkøye.

På grunt vann
Dette nye flaggskipet fra Alliaura Marine åpner for seiling i farvann som de fleste andre båter i denne størrelsen bare kan drømme om.  Båten kommer nemlig med senkbar kjøl, noe som gjør det mulig å navigere i farvann med dybde på ikke mer enn 1,30 meter. Når kjølen er helt nede vil den stikke 3,70 meter ned. Ønsker du fast kjøl kan du velge dette, da med en dybde 2, 20 meter.

Feeling med forhandler i Norge
Fjord Marine AS er importør og forhandler for Feeling Yachts i Norge fra 2007. Fjord Marine holder til i Bergen,og importerer og forhandler også
MacGregor 26 eksklusivt i Norge. Fjord Marine skal snart lansere nye nettsider nå som de også representerer Feeling Yachts.

Spesifikasjoner for Feeling 55:

Loa: 16,80 m
Lvl: 15,80 m
Bredde: 5,20 m
Dybde, senkekjøl: 1,25- 3,70 m
Dybde, fast kjøl: 2,20 m
Total høyde: 22, 60 m (mast 20,60 m)
Vekt: 20 tonn
Vanntank: 600 l
dieseltank: 1000 l
Køyer/soveplass: inntil ni personer
CE-sertifisering: A
Seilareal storseil:  69 kvm
Genua: 63 kvm
Gennaker: 108 kvm

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen