Søk i arkivet

Kandidat 5 - Sun Fast 3200
Kandidat 5 - Sun Fast 3200
Kandidat 4 - Ranger 99
Kandidat 4 - Ranger 99
Kandidat 3 - Hanse 320
Kandidat 3 - Hanse 320
Kandidat 2 - Delphia 33
Kandidat 2 - Delphia 33
Kandidat 1 - Bavaria 31 Cruiser
Kandidat 1 - Bavaria 31 Cruiser

Stem på årets seilbåt i Europa

Årets Seilbåt i Europa for 2008 blir kjent 20. januar. Aldri har konkurransen vært så hard og jevn som i år og ryktene om hvilke båter som ligger an til å vinne i de enkelte kategorier svirrer allerede. Nå kan du selv få være jurymedlem og stemme frem dine favoritter. Vi begynner med klassen under 10 meter.

Kandidat 1
Bavaria 31 Cruiser
En bestseller fra Bavaria og det er ikke så vanskelig å forstå hvorfor. Dette er nybegynnernes introduksjon til turseilas. Mye båt for pengene. Praktisk innredning og klasens flotteste toalett og bad. Overraskende velseilendc til tross for at masten står unaturlig langt foran. Særlig pen er båten imidlertid ikke og den er trang i cockpit, særlig på grunn av den store styrekonsollen med bordet som tar mye plass.

LOA 9,76 m
Bredde 3,38 m
Dypg 1,87 m (opsjon 1,43 m)
Deplasement 4.700 kg
Ontwerp: J&J Design
Seilareale 50,1 kvm
Volvo Penta D1-20, 19 hk

Kandidat 2
Delphia 33
Polen kommer stadig sterkere i den voksende flora av mellomstore turseilere. Båten ligger i mellomsjiktet kvalitetsmessig og kan best sammenlignes med Bavaria, Hanse og Janneau. Byssa er noe upraktisk innredet, men salongen fungerer bra med god belysning og babord benk som kan gjøres om til dobbeltkøye. Lys forlugar med adskilte køyer. Delphia 33 seiler bra, men lite ratt gjør det vanskelig å finne en komfortabel styreposisjon med godt utsyn fremover.

LOA 9,95 m
Bredde 3,47 m
Dypg. 1,80 m
Deplacement 5.200 kg
Ballast 1.330 kg
Volvo Penta D1-20, 13 kW/18 hk
Drivstoff 110 l
Vann 200 l
Septik 55 l

Kandidat 3
Hanse 320
Årets nyhet fra Hanse imponerte med gode seilegenskaper, stilig design og en enkel og ryddig cockpit med storseilskjøtet plassert i forkant av styrekonsollen. Hansebåtene egner seg godt for norske farvann med øyer og trange sund da den selvslående fokka som er blitt fabrikkens varemerke gjør båtene svært lettmanøvrerte. Båten har et lyst om enn noe kantete interiør og leveres bare i to lugars versjon. Det gir et flott toalettløsning og et stort stuerom til seil og utstyr med adkomst fra babord cockpitbenk.

LOA 9,63 m
LVL 8,72 m
Deplasement 4.700 kg
Ballast ca 1.480 kg
Seilareale 51,35 kvm
Yanmar 15,3 kW / 21 hk diesel

Kandidat 4
Ranger 9.9
En klassisk båt med tiltalende utseende er resultatet av 25 års erfaring hos designer og båtbygger. Ranger 9.9 kombinerer egenskapene til en velseilende, dagsturbåt med beskjedent dypgående og enkel overnattingskapasitet med fire køyer, liten bysse og ståhøyde 1.60 m. Her er overraskene mye stueplass under dekk og køyene i forpiggen er på rause to meter. Garnering i mahogni styrker kvalitetsinntrykket. Riggen er enkel uten lensetakler og med alle fall og liner brakt tilbake til cockpit der det er rommelig plass til fire personer. Båen lar seg transportere på tilhenger da bredden bare er 2.45 meter og vekten 2000 kg.

LOA 9,90 m
LVL 6.40 m
Ballast 800 kg
Storseil 23,5 kvm
Genua 110% 17,35 kvm
Gennaker 65 kvm

Kandidat 5
Sun Fast 3200
En spennende båt. Morsom å seile bade på kryss og unnavind og det brede akterskipet gir god skrogstabilitet og det er mulig å seile opp til 10 m/sek uten å reve. Båten kommer lett opp i 6 knop på kryss og faller man av 10 grader spretter farten opp en knop. I 10-12 knops vind cruiser den behagelig i 8-9 knop med spinnakeren oppe. Ikke så dårlig for 32-foter. Under dekk er innredningen spartansk, men praktisk og lebrett på køyene både i salongen og akterkabinen gjør det komfortabelt å sove på havet. Kanskje er båten ikke ideell for familieseilas, men for en ung familie som også vil kappseile er båten perfekt, særlig med tanke på en- og tomannsseilas.

LOA 10.00 m
Bredde 3.49 ,
Dypg. 2.10 m
Deplasement 3500 kg
Ballast 1300 kg
Motor 15 hk
Brennstoff 60 l
Vanntank 100 l
Storseil 34,5 kvm
Genua 31,4 kvm

Se bilder av kandidatene under vår bildespesial.
 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen