Daytripper, 8m. Ocke Mannerfeldt design.Viggbyholm, Sweden.©Oskar Kihlborg
Daytripper, 8m. Ocke Mannerfeldt design.Viggbyholm, Sweden.©Oskar Kihlborg
Moderne linjer med «sjøfly-baug»
Stor cockpit både for skipper og mannskap
Båten er lettseilt og seiles enkelt av en person
Daytripper, 8m. Ocke Mannerfeldt design.Viggbyholm, Sweden.©Oskar Kihlborg

Day-Tripper fra Mannerfelt

Ocke Mannerfelt er mest kjent for sine motorbåter.Nå viser han også innovativ seilbåtdesign

Publisert Sist oppdatert

Ocke Mannerfelt Design har stått bak mange avanserte konstruksjoner, både av seil- og motorbåter. For et større publikum er han nok mest kjent for sine Nimbus 230, 250 og 300 modeller. Nå har han lansert en dagsturbåt som skal danne testgrunnlag for nye og spennende ideer. Day-Tripper er grundig testet i løpet av sommeren og skal nå settes i produksjon i en mindre serie. Den er velegnet for soloseilas og innbyr til gjester i en stor og komfortabel cockpit.

Day-Tripper er 8.0 m lang, 2.23 m bred med et dypgående på 1.6m. Båten veier 1350 kg hvorav 590 kg ligger i en strømlinjeformet bulb. Det gjør båten lite sensitiv til mannskapsvekt og med et enekelt storseil kan båten meget lett seiles av en person. Kjøl- og rorblad er støpt i karbon, det samme er riggen som bare veier 25 kg. Alt arbeidet er gjort hos Marström som har kokt komponentene i autoclave. Skroget er i sandwich konstruksjon i glassfiber og vinlylester som er injisert i form med kjernemateriale i divinycell og delene er limt sammen uten skruer. Avhengig av utrustning vil båten koste noe ove SEK 400.000 ifølge designer Ocke Mannerfelt.

Storseilet er på 28 kvm og har stor akterliksbue og square top. Det gjør det lett å trimme og toppen tvister naturlig av nå det blåser på. For ekstra fart unnaværs er det mulig å heise en 32 kvm gennaker på rull. Da kommer båten lett opp i 10 knops fart.

Cockpiten er delt med en del for rormannen der han kan betjene alle funkjsoner og en annen del for mulige passasjerer. Denne delen kan lett konverteres til en diger solseng. Under dekk er det sitteplass og muligheter for enkel overnatting i to køyer.

Skroget et smalt i vannlinjen og svært lettdrevet. Knekk i spantene i baugseksjonen hindrer sprut og vann på dekk og skal løfte baugen når båten kommer opp i fart. For manøvrering inn og ut av havn er båten utstyrt med en elektrisk motor med foldepropeel på S-drev plassert i akterkant av kjølen. Batterien kan lades i land eller med solpaneler.

se www.ocke.se