Søk i arkivet

X-Yachts med 65-foter

Nyheten vil bli en forstørret utgave av x-55 som vant sin klasse i årets båt i fjor. De to første båtene er alt solgt.

Planene er å få første X-65 på vannet i april 2009, og meningen er å bygge hele fem slike båter dette året.  X-65 vil bli bygget i vacuum/epoxy teknologi på skrog og dekk noe som gir økt styrke og lavere vekt.
X-65 vil få en enorm cockpit som består av to deler. Gjesteavdeling i forkant, og seilavdeling bak. Båten vil som X-50 og X55 ha en åpen cockpit, men denne vil også ha en jolle garasje under cockpiten.

Kostbare saker
X-65 vil nok ikke bli for hvem som helst. Lista ligger høyt, og standardutstyrlisten tyder på at dette blir en kostbar båt. X-65 vil har standard teakdekk, genoaskjøter gjemt under dekk, operert av elektriske vinsjer. Også storseilskjøte blir betjent av en elektrisk vinsj stående sentralt i cockpiten. Riggen er av kullfiber med hydraulisk akterstag. Bommen vil være av «Park Avenue» typen. Også rattene vil være laget av kullfiber.

Fleksibel innredningsløsning
Mye kan gjøre under dekk på en båt på 65-fot, og X-yachts har lagt opp til stor valgmulighet. Slik som Hanse har verftet delt opp innredningen i tre deler. Disse har igjen tre variasjoner noe som gir 27 innredningsmuligheter. Fra to til fem lugarer.

X-65 DIMENSIONS Preliminary
Hull length: 20.00 meter
LWL: 17.69 meter
B. MAX: 5.36 meter
Draft - standard: 3.40 meter
Draft - alternative 1: 3.00 meter
Draft - alternative 2: 2.60 meter
Ballast - standard: 10,095 kg
Displacement light: 27,700 kg
Engine diesel: 130 hk
Water tank - standard: 900 liter
Fuel tank - standard: 700 liter

 
SAIL AREAS standard Preliminary
Mainsail: 117.6 kvm
Genoa 108%: 111.8 kvm
Self Tacking Jib 94%: 97.3 kvm
 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen