Alex Thomson (i midten) må beherske seg om han skal komme levende rundt i Barcelona World race
Nye Hugo Boss

Usikker på hva båten tåler

Konstruktøren Pascal Conq har store forventninger til Alex Thomson og Andrew Cape i Barcelona World Race, men er usikker på hva båten tåler.

Publisert Sist oppdatert

Designfirmaet Finot/Conq har hatt stor suksess i Open 60 klassen og båter fra deres tegnebord har dominert Vendee Globe seilasene med seier i alle jorden rundt seilasene siden 1992. Nå har designfirmaet fire Open 60 som enten er levert i år, eller som skal leveres frem til den neste Vendee Globe seilasen i 2008.

Den mest kjente av disse er Alex Thomsons «Hugo Boss» som han skal seile i tomannsregattaen Barcelona World Race sammen med Andrew Cape.

Tøffere seiling

Tomannseilasene representerer en ny utfordring for designerne fordi det er ventet at med to mann ombord vil båtene bli drevet vesentlig hardere enn under soloseilas. Dette har designerne forsøkt å ta høyde for, men man har lite erfaring å legge til grunn. - Vi er derfor spente på hvordan dette skal gå, sier Pascal Conq åpenhjertig til Seilas. Han er også klar over at Alex Thomson er kjent for å drive båtene sine hardt og Conq mener nøkkelen til suksess i Barcelona World Race er nettopp å finne i balansen mellom fart og å holde igjen. For å bruke en forslitt frase; To finish first, first you have to finish, gjelder mer enn noensinne i denne seilasen.

Mest kraft

Conq mener at bortsett fra Juan K´s Pindar for Mike Sanderson er det ingen Open 60 som får mer rå kraft enn Finot Conqs generasjon av Nye Open 60. Ekstrem bredde og spanteknekk i akterskipet tillater større seiføring, men det stiller igjen større krav til seilerne om å beherske seg.

Hugo Boss II

LOA 20.10 m – 65´11

LWL 18.28 m – 60´

Bredde 5.50 m

Dypg 4.5 m

Deplasement 8000 kg

Vannballast 4000 kg

Mastehøyde 27 m

Seilareale kryss 300 kvm

Seilareale unnavind 550 kvm