HP 1030 vil bli grei for turseilas også. Båten har en stor akterlugar på tvers bak og en smal forpigg. Kartbordet er vraket for å få en større bysse og toalett.
HP 1030 får mye seil.

HP 1030 tar form

Hans Petterson og komposittekspert Jörgen Larsson har vært i Norge og snakket med norske interesser for sin spenstige 34-foter. De håper på 20 båter i Færder’n 2008. 

Publisert Sist oppdatert

Den nye spenstige cruiser/raceren kan være svaret for alle som ønsker en sprek entype seilbåt som også kan brukes til turseiling, uten at det koster millioner hevder Hans Petterson og Jörgen Larsson fra Simfotech (På bildet)

Seilklar i vinter

Pluggen til HP 1030 (før HP 1020) er under produksjon og prototypen vil være seilklar til vinteren. Målet er å få 20 båter klare til mai, og at de fleste av dem stiller i Færderseilasen. Så langt har ti svensker satt seg på listen og ti norske. Blant nordmennene har interessen vært fra hele landet, men i Sverige vil alle båtene så langt havne fra Göteborg mot norskegrensen. Hans Petterson hevder at båten vil koste halvparten, vil være raskere, men også bedre egnet for turseiling enn X-35.

Moderne produksjon

Hans Petterson mener at svensk båtproduksjon bygger på arven av trebåt bygging og er lite rasjonell. HP 1020 vil bli bygget av Simfotech som til vanlig produserer bildeler til bla. Volvo lastebiler. Simfotech er eksperter på komposittproduksjon og vil produsere båten etter injeksjonsmetoden. Det gir økt styrke og lavere vekt. Metoden vil også være billigere og raskere. Båten vil bli bygget i glassfiber og vinylester.

Miljøvennelig

I motsetning til resten av svensk båtindustri ønsker Hans Petterson å lage en båt total fri for regnskogstømmer. Mesteparten av innredningen vil bli bygget av moduler i glassfiber, men båten vil bli stylet med trelister, sannsynligvis kirsebær tre. Båten vil også bli levert med hybrid motor, men responsen fra svenske kunder har vært at de foretrekker diesel. Dieselmotor vil også være billigere og produsere.

Litt større, like billig

Båten har vokst 15 cm, og vil nok hete HP 1030. Båten vil også bli levert med storseil og fokk i kevlar. Mast og bom vil bli bygget i aluminium, mens baugspydet vil være av kullfiber. Standardlisten på utstyr er bra med landstrøm, Harken dekksutstyr og fall og liner av dyneema. Prisen er fremdeles meget attraktiv, kun 680 000 som et introduksjonstilbud. I tillegg trenger du varmeapparat, elektronikk og spinnakerutstyr som vil koste maks 100 000,-

Vill på slør

Hans Petterson hevder at sin båt vil seile like bra som X-35 på kryss og seile mye fortere på slør. Lavere vekt og mer seil gjør det mulig. Båten skal plane alt i 6 sekundmeters vind.

Solid

Hans Petterson snakket ærlig om CB 66 Racer, en båt som Petterson  kan ta æren for, men om har slitt med kvaliteten. (mer om det i egen sak i morgen) Selv om HP 1020 vil være lett, skal den også være solid. Båten vil få en stålramme slik som X-yachts og rammen vil gå med armer opp mot dekk og vil ta kreftene fra riggen.