Moderne undervannskrog.
Det er sitttehøyde under dekk, fire køyer og en liten bysse.
Cockitbenken går helt bak til hekken. Det blir dermed en solseng bak roret.
Lancia Thesis er en bil som kler båten, eller aller helst en bil med hybridmotor.
Skroget får elegante linjer
Lekre linjer og moderne ideer
Lekre linjer og moderne ideer

Lekre linjer og moderne ideer

Hypermoderne rigg, men tradisjonelle linjer er oppskriften til tyske Knut Biehl og hans 8,8 meter lange dagseiler.

Publisert Sist oppdatert

Biehl er en moderne etterfølger av skjærgårdskrysseren, H-båten og folkebåten mener Biehl. Båten skal være stiv og lettseilt. Cokpiten vil være stor og egnet både for effektiv regattaseiling og for å slappe av. Båten skal kunne trailes bak en Mercedes E-klasse eller tilsvarende (Jaguar, Citroën C6, Lexus hybrid eller kanskje en Lancia Thesis). Båten er tegnet av Georg Nissen, mannen som har tegnet de siste Sunbeam båtene.

Moderne rigg

Det er de små verftene som plukker opp trendene og er førts ute å tilbyr nye løsninger til kunder. Biehl 8.8 vil ha moderne storseil med firkantet topp slik som Volvo 70 og America’s Cup båtene. Det er ikke noe tvil om at denne riggen er på vei på turbåter også. Fordelen er at seilet tvister ut, og reduserer kraften. Det gjør at du kan seile greit på kryss i mye vind, men vil øke seilkraften betydelig når du faller av.

Miljøvennelig

Båten vil også bli bygget etter moderne prinsipper med vakuumstøp og vinylester. Båten vil enten bli levert med elektrisk påhengsmotor eller diesel-elektrisk hybrid motor.

Noen data

Lengde 8,8 m

Bredde 2,3 m

Dybde 1,7 m

Vekt 1,6 tonn

Seilareal 38 kvm

Prisen vil være i tyskland med 19 % moms 50.000 euro.