Førsteinntrykket av Hanse 350
Helt innerst tar opplegget fra rattstyringen plassen til føttene.
Vindu i skrogsiden gjør mye for akterlugaren. Under cockpiten blir køya trang.
Førsteinntrykket av Hanse 350
Toalettet har en bra størrelse for å være i en 35-foter.
Babord akterlugar et strippet i to-lugarsversjonen.
I akterkant av babord benk er det et lite kartbord. Her finnes det et vindu i vinduet som kan åpnes.
Byssa er stor, men kunne hatt flere skuffer.
Salongen sett fra forpiggen.
Toalettet har dør både fra salongen og cockpiten. «Strippestangen» er støtte for masten.
Forpiggen er enkel. Den eneste naturlige lyskilden er luken i taket.
To og tre-lugarsversjonene er ideniske bortsett fra den ene akterkabinen.
Salongen fra byssa.
Hanse 350 har en bred cockpit.
Førsteinntrykket av Hanse 350

Førsteinntrykket av Hanse 350

Vi fikk tatt en titt på en av Hanses nyhet under Öppna Varv i helgen. Her er bilder av en av høstens mest spennende båter.

Publisert Sist oppdatert

Ole-Børild Steene i Nelson Marine som selger Hanse i Norge forteller at interessen for deres to små nyheter har vært enorm, og at de har solgt flere båter bare ut fra tegningene.

Asymmetrisk innredning

Mens Hanse 320 har beholdt lay-out konseptet fra den tidligere Hanse 315 har verftet tenkt nytt på Hanse 350. Vi antar løsningen henger sammen med å kutte kostnader. Styrbord salongbenk er trukket fremover i båten i forhold til babord salongbenk.

Velg tre-lugars

Mens konkurentene har toalettet bak på to-lugasrversjonene og foran på tre-lugarsversjonene har Hanse helt likt toalett på begge utgaver. Faktisk er to og tre-lugarsversjonene helt like, bortsett fra at den ene lugaren mangler innredning. Det er kostnadsbesparende. Greit om du velger tre-lugars, men en dårlig løsning om du velger to-lugars løsning. Tidligere fikk du et ekstra stort bad om du droppet en lugar. Det gjør du ikke her.

Mer lys

Hanse 350 er lys og moderne under dekk. Vinduer i skroget gir båten et stort løft. Ved å flytte toalettet forover i båten virker også salongen mer åpen, og båten større. For bruk av toalettet i sjø er det derimot en fordel å ha toalettet så nå cockpiten som mulig. Her er bevegelsene mindre, og veien fra cockpit til do kortere.

Bra bysse

Hanse 350 har kanskje klassens beste bysse. Den asymmetriske løsningen gjør også at byssa kommer nærmere salongen. For å maksimere sitteplassene rundt salongbordet er det en stor klaff som vippes mot styrbord.

Enkel

Hanse konkurrere med Bavaria om kundene. Det er tydelig at Hanse velger løsninger som er kostnadsbesparende. Forpiggen er veldig enkel. Hele køyeseksjonen er støpt i glassfiber. Her ligger Bavaria et hode foran, og har kostet på en stor skuff under køya. Perfekt for å stue bort sengetøy.

    Også plassen i akterkabinen er bedre i Bavariaen. Hanse har en dypere cockpit, som sikkerhetsmessig er en bedre løsning, men det tar plass fra akterkabinen.

Bred cockpit

Hanse 250 har en enorm bredde i hekken. Det gjør cockpiten ekstra stor. Cockpitkarmen har fått en ny utforming akter ved rormannen. Meningen er å sitte bedre å seile. Hvordan det fungerer får vi se når vi har fått prøveseilt båten.

Bør seile bra

Jeg har sansen for riggen på Hansebåtene. Som sine større søstere vil nok også Hanse 350 seile bra, selv om det ikke er noen regattabåt slik den blir levert standard fra verft.

Jeg er litt skuffet over at den nye Hanse kun leveres i polyester. Alle modellene fra Hanse 370 og oppover kan levers i epoxy som gjør dem lettere, sterkere og stivere. Fordelen med epoxy er nok mindre, jo mindre båten er og det er kanskje grunnen til å droppe epoxy.

Hanse 320

Hanses lille var på vei til utstillingen da seilas besøkte Öppet Varv. Hanse 320 vil bli vist på Båter i sjøen.