Seilas testet CB 66 julen 2005.
Stor cockpit, to lugarer, bra bysse og toalett og salong til hele mannskapet. Innredningen er bra både for tur og regatta.
Det store «fathead» seile spiller en sentral rolle i konseptet.
Hans Petterson

Morgendagens racer/cruiser i dag

Oppdatert: Storesøsteren til CB 66 har vokst, men er fortsatt billig og innovativ. Her er HP 1020.

Publisert Sist oppdatert

Hans Petterson heter svensken bak suksessen CB 66. (CB for Carl Bayer som er konstruktør). Nå vil han gjenta suksessen med en større båt HP 1020. Nyheten er utviklet av Danish Marine Design med Jacob Vierø i spissen. De er mest kjent for DS Matchracer, men står også bak Maxi 1300. Nå utvikler Danish Marine Design en GP33 for en svensk båtbygger.

Moderne rigg

Hans Petterson har vært gjennom en lang utviklingsprosess med båten siden januar hvor Seilas presenterte tidlige skisser som første nettsted i verden. Petterson har også tenkt tanken rundt en GP 33 båt, men har droppet tanken fordi rigg-konseptet er sentralt i ideen, og GP33-klassen vil ikke tillate et «fathead» storseil.

Rever seg selv

«Fathead»  seilet er kjent fra America’s Cup og Open-båtene, men har også vært et viktig moment for suksessen bak CB 66. Brettseileren har hatt slike seil lenge, og konseptet er genialt forteller Hans Petterson. Seilet er selvrevene. I vindkastene vil toppen av storseile tviste ut og slippe kraften på kryss. På unnavind gir det superkrefter. Riggen gjør at båten tåler mye seil uten for mye bly i kjølen.

Grei for tur

Båten er 34 fot og byr på en innredning som også gjør at båten kan brukes for turseiling. Forskipet er smalt, noe som gjør forpiggen trang, men salongen og byssa er stor. Båten mangler kartbord, men det gjør at toalettet blir stort. Akterkabinen har køya på tvers.

    Cockpiten er stor, lang og åpen. Fint både for tur og regatta. Båten har også rorkult, noe som er på vei tilbake på regattabåter. I år har flere av TP 52-båtene rorkult.

Rask

HP 1060 blir lett, under 3 tonn. Det er halve vekten av X-35 og seilarealet er på nesten 60 kvadratmeter, 15 mindre enn X-35. Båten har ekstremt mye seil i forhold til vekten. Det vil gjøre at den planer tidligere enn de fleste andre båter på fjorden.

Billig

De første båtene vil gå for 800 000 svenske inkludert moms. Da følger det med storseil og fokk i Pentex. En gennaker vil koste ca 25 000 ekstra. Det vil også en enkel elektronikkpakke koste. Legger du til 35 000 vil du også få en komfortpakke som inneholder landstrøm, varmtvann, dusj på hekken, varmeapparat og kjøleboks.

Miljøvennelig

Båten vil i standardversjon levert med en OZ elmotor. For å å strøm til fremdrift brukes det et lite Honda aggregat for bedre rekkevidde. Med en el. motor kan propellen brukes for å lage strøm når man seiler. Båten kan også leveres med minste Volvo Penta diesel.

Avansert produsksjon

Produksjonen av første båt ble satt i gang i juli, og båten vil være seilklar i november.

Båten vil bli bygget av Simfotech i Skara, en fabrikk som også bygger bildeler. De har spesialisert seg avansert glassfiberproduksjon som vil gi båten sterkere, lettere og billigere. I Norge vil Briz som i dag selger Grand Soleil være agent.

Mer info?Hans Petterson når du her

Noen data

LOA 10,20 m

LWL 9,00 m

Bredde 3,15 m

Dybde 2,00 m

Vekt 2,9 tonn

Kjølvekt 1,2 tonn

Seilareal: 58,6 kvm