Enda en Bavaria nyhet
Enda en Bavaria nyhet
Enda en Bavaria nyhet
38-foteren får samme badeplattform som på 30 foteren her på bildet.
Bavaria 38 har fått 2 kvm mer seil, men veier 300 kilo mer enn 37-foteren.
Båten leveres med en eller to lugarer.
Enda en Bavaria nyhet

Enda en Bavaria nyhet

Bavaria følger samme oppskrift som på sin nye 31 og 34-foter på verftets splitter nye 38-foter som vil erstatte dagens 37 foter.

Publisert Sist oppdatert

Bavaria har med den nye 38-foteren skiftet ut tre av sine modeller i løpet av få måneder. Det kan virke som om de begyner systematisk fra minste modell og bytter ut oppover. I så fall vil vi i løpet av et par måneder se en 40-foter som avløser til 39-foteren. 38-foteren blir ferdig ved juletider, og 37-foteren vil bli produsert frem til det.

Egentlig 34-fot

Følger vi Bavarias modellrekke bakover erstatter den nye 38 foteren Bavaria 34 fra slutten av 90-tallet. Båten som gjorde at nordmenn virkelig fikk øynene opp for båtene fra Bayeren. Den nye 38 foteren erstatter 37 foteren som kom i 2005. Den igjen erstattet 36-foteren som på begynnelsen av dette årtusenet erstattet 34-foteren. Alle gangene har båten vokst uten at prisen har blitt veldig mye større. Også 38-foteren leveres i både to og tre lugars versjon slik som 34-foteren også ble.

Samme pris

Bavaria tilbyr i dag 38-foteren til samme pris som det 37-foteren koster, men bare ut denne måneden. Båten vil dermed koste 870 000 levert verft. Nåt 37-foteren kom i 2005 kostet den 845 000 som var baare et like hakk over 36-foteren. 36-foteren kostet 735 000 når den ble lansert i 2002, det samme som 34 foteren kostet på det tidspunktet. 34-foteren kostet 690 000 i 1999.

Bedre seilhåndtering

Den nye 38-foteren bygger på samme konsept som 37-foteren. Innredningslayouten er svært lik. De største forskjellene ligger i cockpiten. Aktertoften er borte, noe som gjør cockpiten større. Båten har også fått elektrisk nedsenkbar badeplattform som på 31 og 34-foteren. Videre har den fått to ekstra vinsjer som brukes på storseilet som har fått tyskerskjøte system. Bra for short-hand seiling.

Mer lys og mer utstyr

38-foteren har blitt lysere under dekk takket være flere og større vinduer. Vinduene i hytta ved salongen har blitt ekstra store. Båten har også fått vinduer i forpiggen samt vinduene fra akterlugaren til cockpiten har blitt større. Salongen og lugarende er også blitt større, og båten har fått mer stueplass. Selv microbølgeovn har blitt standard på 34-foteren

31-foteren ferdig

Norge fikk en av de første produserte 31-foterne, og seilas har vært ombord og sett på nyheten. Den saken kan du lese her. 34-foteren kommer til Norge i slutten av august og vil bli vist på Båter i Sjøen.

Noen data

Total lengde: 11,72 m

Bredde: 3.90 m

Dyptgående: 1,95 m

Vekt:  7200 kg

Kjølvekt i tonn: 2100 kg

Motor: Volvo Penta D1-30, 27,3 hk

Vanntank: 210 liter

Diesel: 150 liter

Seilareal: 69 kvm