Hanse 320 blir en utforderer til Bavaria 31.
Ankerrommet er ikke alverden, men greit nok.
Storseilskjøtet har fått tysker skøte og føres bak til rormannen . Det gjør at båten har hele 6 vinsjer. Men de to største er ikke større en str. 30.
Det kar blitt spor for å gjemme sprayhooden i dekk. Også tau og liner er skjult under en plate.
Skapplass finnes også i akterkabinen, men du skal ha en smal rumpe for å sitte på puten foran skapet.
Akterkabinen er også overraskende stor og luftig. På mindre båter er det ofte trangt under cockpitdørken. her er det grei plass.
Byssa er godt utnyttet.
Toalettet er stort for en så liten båt. her er det også muligheter for å henge opp vått tøy.
Fremdeles brukes det mye plass på kartbord, selv i den minste Bavariaen.
31-foteren har fått den volumøknoingen som gjør at innredningen harmonerer bedre.
Salongbordet er kjempestort. Du sitter også bedre på benkene som har blitt bredere.
Det forrerste vinduet i dekket er ekstra stort. Ikke spesielt elegant, men gir god effekt under dekk. To store luker gir også mye lys.
Endelig har Bavaria fårtt skuff under forpigg køya.
Du finner skap på begge sider i cockpiten, men de rommer ikke all verdens.
Forpiggen er helt grei.
Badeplattformen heves og lukkes via tastetrykk ved hjelp av elektrisk motor. Uventet finesse på en så billig båt.
badeplattformen er suveren, og den kan forhåpentligvis være til glede neste sommer. Om det ikke er badevann, er den suveren som langang.
Mer volum og mer lys. Rammene rundt lukene er blitt hvite igjen, ikke fake-platikk tre.
Dører i stede for luke i inngangen. Dørene låses i åpen stilling. Bakdelen er at du ikke kan lukke nedgangen delvis ved seiling i mye sjø. ved en cockpitflyller vil forhåpentligvis det meste av vannet renne ut bak, og lite ned i båten.
Cockpiten har blitt mye større
Den nye folkebåten

Den nye folkebåten

Her er bilder av båten kun få har sett. Den nye Bavaria 31 kom fersk fra Tyskland til Norge i dag. Vi har tatt en titt.

Publisert Sist oppdatert

Bavaria kommer med to nye modeller i sommer som vil bli vist på Båter i Sjøen i september. I dag kom 31-foteren til Norge, i neste uke kommer 34-foteren.

Storselger

Bavaria 30 var en båt som fikk mange til å prøve seg som seilbåteiere. I fjor solgte Lunde båt 44 stykker av denne modellen, de fleste til førstegangskjøpere. Den nye 31-foteren er en klar forbedring av den populære 30-foteren, og vi spår en ny salgsuksess.

Større og bedre

Bavaria 31 Cruiser har blitt en mer luksuriøs båt enn 30-foteren den erstatter. Nyheten har detaljer som overgår sine større søstere. Mens 30-foteren kunne virke et hakk for trang for innredningsløsningen, har den ekstra foten samt noen detaljer gjort underverker for den nye Bavarian.

Større cockpit

Det viktigste grepet verftet har gjort er bak rormannen. Hekken kan åpnes slik som på Vision-serien, og toften rett bak rattet er tatt vekk. Det gjør cockpiten større. Det er sjelden man sitter rett bak rattet og styrer. Enten står man, eller så sitter man på siden og styrer. 30-foteren var trang i cockpiten. 31-foteren har en av klasens største.

Mer lys

En annen stor forskjell er vinduer og luker. På hyttetaket er det nå tre store luker og to små. Ingen andre i klassen kan måle seg med det. Jeg vet heller ikke om noen seilbåter i denne størrelsen med seks vinsjer som standard. Det gjør at rormannen nå kan skjøte storseilet. Bedre for shorthanded seiling.

Fortsatt billig

Bavaria 30 kostet 525 000,- i vår. 31 foteren skal koste 570 000,-. Til den prisen får du en større og bedre utstyrt båt. Hanse lanser i disse dager også en ny minste mann. Den vil nok koste litt mer, men sannsynligvis by på litt bedre seilegenskaper. Deres 320 modell vil også være klar for Båter i sjøen. Både Hanse 320 og bavaria 31 er nominert til årets seilbår i den minste klassen. Til vinteren får vi vite hva jouralistene rundt om i europa liker best av de to. Seilas er med i juryen.