Ny selvbygd Johan Anker
Ny selvbygd Johan Anker
Ny selvbygd Johan Anker
Ny selvbygd Johan Anker
Ny selvbygd Johan Anker
Ny selvbygd Johan Anker
Ny selvbygd Johan Anker
Ny selvbygd Johan Anker
Ny selvbygd Johan Anker

Ny selvbygd Johan Anker

Det seiler mange vakre Anker-båter rundt om i verden den dag i dag. De fleste er pietetsfullt restaurerte gamle årganger.  Men det bygges også nye utgaver av Johan Ankers berømte konstruksjoner.  Her er en 10-meter Cruiser fra 1936 – selvbygget i Nederland, sjøsatt i 2004.

Publisert Sist oppdatert

Jeg så den på lang avstand i en stor marina ved Ijsselmeer i Nederland i sommer. Et lakkert skrog med vakre, klassiske linjer og en høy mast som raget over de andre båtene i havnen. Litt høy i fribordet til å være en av de gamle, mente jeg. Sikkert en ny «retro»-båt som det stadig blir flere av. Men båten måtte selvsagt undersøkes nærmere og jeg var heldig som fant eieren om bord.

Norsk konstruktør

Ingeniør Henk J. Bouma fortalte stolt at han selv hadde bygget skjønnheten. Konstruktøren var ingen ringere enn Johan Anker og båten var tegnet som en 10 m CR i 1936. Det er ikke mange selvbyggere som våger seg på en så stor oppgave, men Bouma hadde erfaring fra flere tidligere båter og dessuten hadde han med seg en erfaren tømmermann, Nico Balder, på 10-meteren. Bouma fant tegningene til båten på Norsk Sjøfartsmuseum og valgte cruiser-modellen fordi den med høyere fribord og mer plass under dekk kombinerte både stor seilglede og vakre, klassiske linjer med komfort og gode turmuligheter.  Byggingen startet i 2001 og det tok tre år før båten ble sjøsatt i 2004.  Etter det har hun deltatt i nesten alle de klassiske trebåtsamlingene og –regattaene som er arrangert i Tyskland, Nederland og i Cannes og St. Tropez i Middelhavet.

–I en regatta fra Villefrance til Nice i 2006 seilte vi mot en annen berømt Ankerbåt, Dennis Conners nyrestaurerte klassebåt fra New York Yacht Club, forteller Bouma. Conner vant den regattaen, men «Classic Addy» som 10-meteren er døpt, har forsynt seg godt av premiebordene i flere av de store regattaene de siste årene.

Moderne innredning

Selv om de originale tegningene er fulgt til punkt og prikke hva skrog, dekk og rigg angår, har Bouma modernisert innredningen. Eierkabinen er helt forut, mens pantry, som på tegningen og alle datidens båter var plassert foran masten, i nybygget har fått plass på babord side rett ned fra cockpitleideren. Akter er det to fine sjøkøyer, som stikk-køyer under cockpiten. Salongen er elegant og også her er det to gode sjøkøyer.

Også spantene er annerledes enn på tegningen. De er av laminert eik, mens Anker brukte galvanisert jern. I Anker & Jensens tid var det hverken syrefast stål eller godt nok trelim til bruk i spanter. Men hverken under eller over dekk er det spart på utsøkte materialer. Innredningen er i blanklakkert mahogny, det samme er fribordet, dollbordene, midtfisken og cockpitinnredningen. Dekket er i ubehandlet teak og dørken nede i ask. Håndverket de to nederlandske selvbyggerne har prestert ville utvilsomt blitt godkjent av mesteren selv, om han hadde sett nyskapningen som ble sjøsatt nesten 70 år etter at tegningene ble laget. 

Henk Bouma ville ikke bli fotografert og syntes ikke det var noen grunn til å skrive om ham. Men båten viste han villig frem og jeg fikk ta så mange bilder jeg ville om bord.  Dessuten fortalte han stolt om båtens nettsider der det er mengder av bilder, både fra byggingen og fra de mange regattaene og samlingene båt og skipper har deltatt i siden sjøsettingen. Se selv på www.classicaddy.nl

Noen data: 

Loa 16,76 m

Lvl   11,77 m

Bredde 3,35 m

Dypg. 2,20 m

Depl. 15 tonn

Seilareal 140 kvm

Mast 21,5 m

Mastehøyde over dekk 19,5 m