Nye Al Cap One under bygging, en GP 42.
GP 33 vil plane på slør som TP 52
Svensker utvikler GP 33 båt
Svensker utvikler GP 33 båt

Svensker utvikler GP 33 båt

GP 33 klassen skal bli nåtidens ¾ ton og blir en båt etter samme prinsipper som kongens TP 52.

Publisert Sist oppdatert

Boksreglen er i tiden. TP 52 klassen har vært stor de tre siste årene, og deltagerne seiler med budsjetter som kan sammenlignes med et eliteligalag fotball.

    I år ser det ut som at GP 42 klassen, TP 52s lillesøster, er i ferd med å bli det nye store. I denne klassen er båten ti fot mindre, og kostnaden er bare en femtedel. Men for det blir disse båtene kun for folk med sponsorer i ryggen, eller skikkelig fete lommebøker. Nye Al Cap One er en GP42 båt.

Svenskene satser

Marcus Sylvin har under utvikling en GP 33 båt som bygger på samme prinsipper som TP 52 og GP 42, men i GP 33 klassen er det lagt inn en rekke begrensninger for å holde kostnadene nede. Sylvin regner med å kunne produsere en GP 33 for 75.000 euro, noe som blir ca 750.000 med moms i Norge. Dette er en pris uten seil og elektronikk. Sylvin håper å ha 35-40 båter i skandinavia i løpet av tre år.

Vanntank testing

Det er danske Jacob Vierö som står bak linjene. Han har også tegnet DS 37 Match. Det neste nå blir å teste to-tre modeller før endelig form blir avgjort. Båtene skal bygges på Marcus Sylvins båtverft i Göteborg. Båten vil bli bygget i glassfiber og epoxy med kullfiber rigg. Det er en begrensning i seil og båten vil bygges under sikkerhetskategori tre.

Rask

Båten er 9,99 meter lang og vil kun veie litt over to tonn, og da med mye vekt i kjølen. Kjølvekten vil ligge mellom 950 og 1050 kilo. Den får mye seil, hele 65 kvm. Den er tre meter bred og stikker 2,2 meter.

http://www.orc.org/gp33.htm