I fremtiden går bilen din på hydrogen og brenselcelle.
Arild Brath
Miljøvennelig strøm

Miljøvennelig strøm

Du kan i dag kjøpe Brenselcelle teknologi for fremtidens strøm om bord, men det er noen men.

Publisert Sist oppdatert

En brenselcelle er en form for  et batteri der kjemisk energi bundet i et brensel, omdannes til elektrisk energi. Den enkleste formen for brenselcelle er hvor hydrogen og oksygen reagerer og skaper støm. Avfallet, eller eksosen blir rent vann.

– Langt fra perfekt

Arild Brath i Progress Ingeniørfirma AS, som selger Max Power Marine Fuel Cell, forteller at produktet langt fra er for hvermannsen. Det egner seg best for langturseilere. Selve boksen er på størrelse med et batteri. Det produserer ikke mye strøm, men nok til å lade ett batteri i løpet av en dag. Den billligste produserer 2,5 amp i 12 volt og koster 33 500 i Norge. Den kraftigste gir 5,8 amp i 12 volt og koster 54 500.

Går på tresprit

Max Power Marine Fuel Cell går på metanol. Det skaper problemer. For det første er metanol ulovlig i Norge. For det andre må metanolen være svært ren.

I brenselle-generatoren blir metanolen delt i hydrogen og CO2. Det betyr litt utslipp av klimagass, men mindre enn en diesel-generator med tilsvarende energiproduksjon.

Fremtidens energi

Brenselcellen har flere fordeler fremfor andre teknologier for elektrisitetsproduksjon:

• Ingen bevegelige deler

• Svært stillegående (i forhold til forbrenningsmotorer og gassturbiner)

• Miljøvennlige

• Høy elektrisitetsvirkningsgrad, også ved lave belastninger

• Kan bygges opp i moduler

• Lavtemperatur brenselceller som bruker hydrogen som brensel, slipper bare ut vann. • Høytemperatur brenselceller som benytter naturgass eller andre hydrokarboner slipper ut CO2 og noe NOx.

Les mer:

http://www.energifakta.no/documents/Energi/Omforming/Teknologi/Brenselcelle.htm

http://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_cell