Edle Robsahm fra Navy med Iridium i høyre hånd og Globestar i venstre.
Med SeaCross ontrollerer du alt via et hjul og tre knapper.
Skjermbilde fra A-150
Simrad A150

Elektronikknyheter på messa

Den viktigste grunnen til å besøke messen på Lillestrøm er å se på utstyr. Simrad lanserte på fredag et nytt spennende produkt.

Publisert Sist oppdatert

Alle de store elektronikk leverandørene er på plass på messen og de er alle samlet i hall D.

Simrad satser på AIS

Den norske elektronikk-giganten har vært treg med å ta i bruk AIS, og kun deres aller nyeste systemer kan bruke denne teknologien. AIS er et identifiseringssystem som er påbudt på nyttefartøyer. AIS bruker VHF-signaler og gjør at båter med AIS-mottager kan se alle nyttefartøy. Nå selges det stadig flere AIS-systemer med sender også som gjør det mulig å se lystbåter også. På fredag lanserte Simrad et nytt system som viser nye muligheter med AIS.

Se og bli sett

Simrads nye system, Simrad A150, er en frittstående alt-i-ett produkt som også innholder en skjerm med kart. På denne skjermen kan du se alle båter og skip med AIS. Du får videre advarsel om hvilken av disse du er på kollesjonskurs med. En annen nyttig funksjon er at du kan automatisk kalle opp båter via VHFen ved å legger markørpilen over den båten du ønsker å kontakte.

Finn dine venner

En artig funksjo på A150 er at den har en funksjon som kaller ”Buddy Tracking”. Den gjør at du kan følge dine venner båter på egen skjerm, om de ønsker det. Skjermen har en god oppløsning og detaljnivået på karten er under en nautisk mil på tvers av skjermen, men dette er ikke noe navigasjonsinstrument. All navigasjonsinformasjon på kartene er tatt vekk.

Kommer på plottere også

Ikke alle er like begeistret i å montere nok et instrument ombord, i hvert fall ikke i disse dager hvor alt tyder på at alt samles i en skjerm. Simrad lover at A150 funksjoner vil komme i sine kartplottere også om du kobler på en AIS-boks.

Dyrt og enkelt

Sea Cross er et nytt svensk selskap som utfordrer elektronikk gigantene med itt innovative produkt. Sea Cross konkurrerer med produkter på øverste hylle, og et system vil koste over 200 000. Men i følge Sea Cross teknike sjef, Roland Ohlson er deres system billigere enn Simrads GlassBridge som de sammenligner seg med.

Alt på en skjerm

Sea Cross samler all informasjon på en gigantskjerm. Skjermbildet kan deles i mange vinduer lik at du kan se kart, radar, kompass og motordata i ett bilde. Brukergrensesnittet er meget enkelt, og alt kontrolleres fra tre knaper og en ”track ball”. Sea Cross er basert på Windows og under den store skjermen sitter det en kraftig PC. Dessverre bruker systemet så mye strøm at det er mest aktuelt for motorbåter foreløpig. Det er den lyssterke skjermen som drar strøm, men den svenske produsenten regner med å lansere en nytt system som egner seg for seilbåter i nr fremtid. Systemet er et av de få systemene for fritidsfartøy som er godkjent for papirløst navigasjon. (Roland Ohlson på det store bildet på toppen av siden)

Billig satelitttelefoni for Atlanterhavsseilere

Iridium telefoner er langturseileres valg for å holde kontakten. Nå lanserer Navy et billigere alternativ, men dekninger er dårligere. Systemet heter Globestar og har bedre dekning på land enn på vann, men skal du ikke lenger enn til Karibia så fungerer det greit. I hver fall om du ikke har planer om å krysse Atlanterhavet fra Kapp Verde.

Globestar telefonen er litt mindre, koster litt mindre og er mye billigere i bruk enn Iridium. Systemene har de samme ytelser på dataoverføringer. For tregt for internett surfing, men OK for å sende og motta e-post uten vedlegg.