Forpiggen har eget bad.
Salongen fra forpiggen.
Stilen under dekk er frisk og ny. Skjekk T-formen på byssa.
Firsten har også en rad med flushe luker.
First 50 ser tøff ut med T-kjøl.
Forpiggen i Hanse 430 er ekstremt stor. Den kan leveres med to lugarer forut.
Salongen i Hanse 430
Utstillingsbåten var utstyrt med nedfellbar bagpropell.
Hanse 430e har flush luker i hytta.
Store vinduer i hytta gir god effekt.
Båten kan leveres med eller uten bad i forpiggen.
Salongen i Oceanis 40 sett fra forpiggen.
Oceanis 40 med tre lugarer har en langsgående bysse. Midtpuffen kan flyttes bakober ved et håndgrep.
Utstillingsbåten var utstyrt med to greie lugarer. Den kan også leveres med tre, men da ryker kartbordet.
Styrbord benk er avkortet med et salongskap. Kanske fornuftig.
Mange sitteplasser rundt bordet i Delphia 33. Du har også fint utsyn fra salongen.
Delphia 33 har en fin cockpit og ville vært enda romsligere med rorkult.
A-Jolla kan utstyrers med forskjellige rigger, også fokk. En båt å vokse med.
Hanse 430e
Oceanis 40
Delphia 33
A-jolla

De nominerte til messens seilbåt

Nytenkning, miljøhensyn og ytelse i forhold til pris er kriteriene for kåringen til messens seilbåt. Her er de nominerte.

Publisert Sist oppdatert

Juryen som har plukket ut mesens seilbåt har vært: Ronald Toppe fra Nettavisen/TV2, Johan Petersen fra Redningskøyta og Axel Nissen-Lie fra Seilas. Juryforman har vært Ole Henrik Nissen-Lie, administrerende direktør for Norsk Maritimt Forlag, som utgir Båtliv og Seilas.

Det er færre seilbåter på messen i år, og skillet mellom de utstilte modellene har vært mindre enn tidliegere. Juryen har likevel plukket ut fem ganske ulike seilbåter som nominerte til messens seilbåt.

A-jolla

Den minste nominerte er A-jollen. En rekrutteringsubåt som  fikk god bedømmelse i Seilas da jolleseiler Pauline Book-Bratbak prøvde den i høst sammen med sine barn, som er aktive Optimistseilere. A-jollen er en som både voksne og barn faller for. Også tilbakemeldingene fra KNS har vært meget positive og vil i år utvide sitt skoletilbud i denne jolla. A-jolla koster ca 24 000,- kroner og gir mye seilglede til hele familien.

Delphia 33

Denne båten fra Polen har alt en vanlig familie trenger. Verftet har utnyttet plassen i det 33 fots lange skroget godt. Også cockpiten hadde en god løsning, og får pluss for at den også kan leveres med rorkult og storseilskjøte i cockpit. Båten virker gjennomtenkt, men er ikke videre innovativ. Den er en båt som gir bra ytelse for pengene. På messa kan du bestille båten for under 700 000,- kroner.

Oceanis 40

Turseileren fra Beneteau har hentet mange ideer fra Jeanneau, men har klart å lage sin egen vri på konseptet. Båten leveres i flere innredningsløsninger og båten på messen hadde tre lugarer og to bad, uten at det virket trangt. Pluss for de store vindusflatene og godt utsyn fra salongen. Cockpiten er også godt løst med et fint bord hvor du også kan montere et lite lys for kvelden. Oceanis har en meget elegant finish og gir et godt kvalitetsinntrykk, og det til en svært hyggelig pris.

Hanse 430e

Hanse forsetter på verftets kjente linje med sin nye 43-foter. Båten er en vellykket blanding mellom 40-foteren og 47-foteren. Hanses modulbaserte innredning gir mange innredningsløsninger. Båten bygges også i epoxy, noe som gir suveren kvalitet. På dette feltet er Hanse innovatører.

First 50

Beneteau har alltid vært modige med nye ideer, og verftet var først ute med rasjonell båtbygging på 80-tallet. Med First 50 har verftet hentet ideer fra megayachtenes verden og puttet dem inn i et skrog som også folk uten kystskippereksamen kan seile.

Cockpiten er stor, ren og åpen., men det er under dekk båten er mest oppsiktsvekkende. Lyst treverk, tøff belysning, materialvalg og stil. Beneteau tar miljøet på alvor og har sluttet med regnskogstreverk under dekk. Det trekker opp.