Najad 57
Najad 355
Også Najad satser på epoxy

Også Najad satser på epoxy

Det tradisjonelle svenske Orust-verftet satser på moderne teknologi på sin nye 35-foter.

Publisert Sist oppdatert

Najad 355 ble en suksess strak de første tegningene ble lansert. Verftet startet raskt å bygge to linjer av denne modellen som setter ny standard i seilegenskaper for Najad.

    De første båtene vil bli ferdig alt til våren.

Lettere og sterker

Epoxy har den fordelen at det ikke suger vann. Det binder glassfiberen bedre, og det er mer tynnflytende enn polyester som er vanlig. Det gjør at man kan bruke tettere vevde matter slik at det blir mer glassfiber og mindre bindemiddel i støpen. Najad regner med at de vil spare 15% i vekt, men få et sterkere skrog. Epoxy vil heller ikke krympe under herdig slik polyester gjør slik at det blir mer presisjon i skroget.

Også Hanse bruker epoxy

Najad vil benytte seg av Vakuum infused teknologi. Her blit glassfibermattene lagt opp tørt i formen, og epoxyen blir sugd inn i formen med vakum gjennom mange tynne slanger. Hanse, som i flere år har bygget epoxybåter legger på ferdigmatete epoxymatter i formen. Begge benytter teknologi fra SP-Systems.

Najad med flaggskip

Najad jobber også for øyeblikket med ferdiggjøringen av sin nye 57 foter. Også denne skal bli ferdig til våren. Det blir verftets største båt noen sinne.