Raskere enn Volvo 70
De nye Open 60-båtene vil seile raskere enn Volvo 70 under de fleste forhold mener Alex Thomson og Mike Golding som nettopp var i Oslo og snakket med Seilas. Her er bilder av en av dem.
Open-60 klassen er mer populær enn noen gang. Nå bygges det nær 20 nye båter for Barcelona World Race og Vendee Globe. De nye båtene er bredere enn noen gang, med mer skrogstabilitet, noe som betyr at de kan ha mer seil. I denne uken kom Jean-Pierre Dicks nye Farr konstruerte Open-60 på vannet. Den har en rekke ekstreme detaljer.
Mye raskere
Alex Thomson og Mike Golding har begge Open-60 båter under bygging. De vil ikke røpe for mye detaljer men kan begge love at deres båter vil bli mye raskere. VPP-dataene fra konstruktørene viser at deres nye båter vil seile raskere enn Volvo Ocean 70 båtene under de fleste forhold. De hevder at den nye generasjon Open-60 båter vil bli et steg til i utviklingen av seiling, og at det er Open-60 klassen som leder ann utviklingen.
Tro på de erfarende designerne
Thomson har valgt Finot-Conq design team for sin nye båt som bygges i England av Jason Carrington som har jobet mye med Volvo-båtene. Finot-Conq har tegnet de fleste av Vendee Globe vinnerbåtene. Mike Golding har valgt Owen Clarke Design, et team han har samarbeidet lenge med. Owen Clarke stod bak suksessbåten til Ellen McArthur. Golding har valgt en roterende vingmast, mens Thomson har valgt en konvensjonell mast.
Tror ikke på trimtabs
Jean-Pierre Dicks nye Open 60 ble diskutert da Thomson og Golding var i Norge i forrige uke. Denne båten har trimtabs i hekken. Det gjør at Dick kan trimme baugen ned, og båten kan komme lettere i plan. Trimtabs blir ofte brukt på motorbåter.
Thomson og Golding har flere innvenninger mot trimtabs. For det første tror de at dick kan få problemer med å få godkjent dette innenfor Open 60 reglen. Om han gjør det vil trimtabsen være nok et element som kan skape trøbbel under veis. Systemet øker også båtens vekt.