«Panamax» fra Baltic

«Panamax» er et begrep innen lasteskipindustrien hvor båtene blir bygget maksimalt store av det som kan komme gjennom Panama-kanalen. Nå skal Baltic bygge en «Panamax» seilbåt på 220 fot.

Publisert Sist oppdatert

Finske Baltic Yachts har skrevet kontrakt med en kjent dypvannseiler om bygging av en 220-fots ketch som skal bygges i karbon og andre hitech-materialer. Båten, som skal leveres i 2010,  blir den største i Baltics historie.

Klassisk, men rask

Det blir en riktig ulv i fåreklær; skroget har linjer fra de amerikanske seilskonnertene på 1800-tallet, men undervannskroget, riggen og deplasementet er av ypperste racingklasse. Det er den kjente nederlandske skipsarkitekten Gerard Dijkstra har sammen med amerikanerene Reichel/Pugh har ansvaret det ekteriøret. Litt Melges 24 med andre ord. Den rette baugen gir syv meter lenger vannlinje noe som resulterer i to knops høyere fart. Interiøret er den berømte designeren Dick Young ansvarlig for.

   

210 tonns kullfiberkonstruksjon

Båten skal bygges i komposittmaterialer med kullfiber, mens interiøret bygges i lette sandwichmaterialer med mahognyoverflate. Den klassiske stilen under dekk understrekes også av store hvitmalte flater som kontrast til de mørke, blanklakkerte mahognymaterialene. Stormasten er akkurat så høy at den kommer under bruen ved Panamakanalen. Kjølen stikker 9,5 meter på dypt vann, men kan heises opp til 3,5 m dypgående i havn. I tillegg til kjølen får båten 40 tonn vannballast.

    Noen data: Loa 66,9 m, lvl 49,9 m, bredde 10,5 m, mastehøyde 62,5 m, deplasement 210 tonn.