Pronavia 42
Hanse 430e
GP 42
Euro 42
A 40
Verkiezing van het Europese zeiljacht van het jaar 2007. De testvaarten in IJmuiden. De Maxi 1300
Salona 42
European Yacht of the Year 2007 de vaardagen in Barcelona
Lanmarak 43
Elan 410
J/122

Kamp om raske 40-foterne

Aldri før har det blitt lansert så mange raske 40-fotere med seilegenskapene høyt prioritert. For slike båter er markedet stort i Norge. Her er nyhetene.

Publisert Sist oppdatert

Vi er midt oppe i et generasjonsskifte når det gjelder båter i denne klassen, og selv om markedet er stort blir det en tøff kamp om markedsandeler. Her er en kort oversikt over nyhetene, og en link til artikler om dem.

Mest regatta, men litt tur

X-Yachts ser ut til å ha truffet blinken med sin nye X-41 OD, godt hjulpet av XPO-group som har bestilt 10 båter. Godt i gang er også Claus Landmark med sin Mark Mills konstruerte 43 foter. Seks båter er nå under bygging i Dubai og vil seile i Norge til sommeren.

Landmark 43s utgangspunkt var tegningene Mills sendte inn til New York Yacht Club når de skulle utvikle en Club-Racer for foreningen. Yacht Clubben endte opp med en Frers designer Swan 42 som ble prøveseilt i fjor sommer og som debuterte i regatt i Key West i januar under IRC. Foreløpig er ingen solgt til Norge.

Arhambault skapte store overskrifter med sin 35 foter i fjor sommer etter meget gode resultater i IRC klassen i England, Frankrike og Belgia. Nå kommer verftet med en ny 40 foter som vil bli meget konkurransedyktig, både i pris og på banen.

Regatta og litt mer tur

Elan 410 er utviklet i samarbeid med Tor Hove for det norske markedet. Båten ble vist for første gang for noen dager siden på Dusseldorf-messen. Søsterbåten på 34 fot ble under messen kåret til Årets båt, og mange av detaljene som gjorde at 34-foteren gikk til topps går igjen på den nye 41 foteren.

J/122 er også en båt i dette segmentet som kommer til Norge. En båt importøren Harald Boe har store forventninger til.

Grand Soleil 40 var klar i høst. Den følger den samme løypa som 37 og 43 foteren om ble vist på Båter i Sjøen i høst.

Svenske Pronavia holder også på med en 42-foter. Båten er tegnet av engelske Christian Stimson som lillesøsteren på 38-fot. Første båt er ute av støpeformen, og båten skal være på vannet til sommeren.

Rask, men enda litt mer tur

Sweden Yachts gjør siste finishen på sin nye 40 foter. I hver fall en kommer til Norge i første omgang. Maxi 1300 ligger i samme sikt. Fra Danmark kommer Luffe 4004. Også Lidköping Båtsnickeri vurderer å lansere en båt i dette markedet.

Salona 37 om også ble kåret til Året båt nettopp får også en storesøster. Salona 42. Hanse har to båter i dete segmentet. Hanse 400 har fått to år på baken, mens deres nye 43 foter ble vist for første gang under Dusseldorfmessen for noen dager siden. Hanse 430e bygges kun i epoxy, og har mange av detaljene fra sine storesøsken.

Regattamaskinene

GP 42 klassen som bygger på de same prinsipper som TP 52 som Kongen seiler vil sannsynligvis få et gjennombrudd i sommer.  Båtene er tegnet eter en boks-regel, men har de samme sikkerhets- og innredningskrav som IMS-båtene. Grand Soleil bygger en serie av disse båtene, og en av dem er bestilt av Einar Sissner som nå eier en Grand Soleil IMS-båt.

Sverre Valeur fra Bergen har under utvikling sammen med Hanse en båt som de kaller Euro 42. Den har mye til felles med GP 42 båtene, men vil bli litt billigere produsert slik at prisen vil bli en helt annen, uten at seilegenskapene blir så mye dårligere. Euro 42 har også den fordelen at den er laget med det hensyn at den skal kunne seiles short-handed. Det vil si at dekksutrustingen er et kompromiss av  behovene man har når man seiler med fult mannskap og med begrenset mannskap. Dessverre var det for få bestillinger å båten i vinter for at man satt i gang produksjonen for sommerens regattaer, så prosjektet er utsatt.