X-Yachts med turbåter
Adskilt rom for ankerkjetting.
Hekken kan åpnes og blir en badeplattform
Xc45 kan leveres med vindskjerm.
Doble ratt og stor cockpitbord.
X-Yachts med turbåter
Forpiggen har mye stueplass og eget toalett.
Salongen har tradisjonell løsning.
Salongen i to lugars versjonen.
Xc45 har klassisk hekk
Båten leveres med to innredninger. To eller tre lugarer. På tre lugars versjonen er kartbordet en del av salongen.
X-Yachts med turbåter

X-Yachts med turbåter

Det danske verftet skal lansere en helt ny serie raske turseilere fra 37 til 50 fot. Først ute er Xc45.

Publisert Sist oppdatert

Når X-Yachts nå lanserer en nye serie for turbåter er dette et steg i en ny retning for verftet som til nå er kjent for sine regatta-, og tur/regattabåter. Den nye serien som får navnet Xc, startet med en 45 foter der prototypen skal være klar ved årsskiftet 2007/08, vil i løpet av få år bestå av båter fra 37 til 50 fot. Xc-serien møter eksisterende båter i øvre prisklasse og vil konkurrere først og fremst på kvalitet, seilegenskaper og utstyr. Xc45 er designet for å være sjødyktig og robust med attraktive linjer.

Rask og lettseilt

De tekniske spesifikasjonene skal være klare i løpet av kort tid og båten settes i full produksjon  mot midten av 2008. Båten skal leveres med to eller tre lugarer, den første med et skikkelig arbeidsrom babord akter. På motsatt side av spiseavdelingen kan man velge mellom sofa eller to stoler med bord i mellom. Konstruktøren, Niels Jeppesen, har lagt maksimumsbredden langt akter for å gi best mulige kryssegenskaper samtidig som han har bestrebet seg på å gi best mulig volum for komfort til turseilas. Riggen er relativt høy med 106% overlappende forseil. Det skal gi Xc45 en moderat balanse mellom seilareale og deplasement. Ved 8 knops vindstyrke skal båten oppnå maksfart på kryss. Da drives Xc45 lettere enn tilsvarende turbåter, mens regattabåter normalt oppnår toppfart ved 6 knops vind.

Vindskjerm og baugspryd

På dekk skiller båten seg ved vindskjerm som er en opsjon og permanent baugspryd for asymmetrisk spinnaker eller gennaker på rull, mens elektriske Andersen vinsjer gjør det enkelt å trimme. Cockpitløsningen inkluderer to ratt, permanent bord med instrumenter, eget stuerom for fall og liner, samt en enkel stueløsning for luken ved nedgangen til salongen. Skinnen til storseilskjøtet er plassert på hyttetaket, mens skjøting av både fokk og storseil er lagt i kanaler i dekket og går direkte til vinsj på cockpitkarm. Fremdriftsmaskineriet er Volvo Penta D2-75 med s-drive og trebladet foldepropell. Watermaker og aircondition er blant de mange valgmuligheter som tilbys.