Nye Elan med norske ideer
Nye Elan med norske ideer
Akterkabinen.
Salongen
Kartbordet
Byssa
Seilas tester Elan 340.
Elan 410
Tor Hove
Elan 410

Nye Elan med norske ideer

På Düsseldorf messen i slutten av januar vil Elan vise frem sin nye 41 foter. Spesiallaget for det norske markedet.

Publisert Sist oppdatert

Tor Hove, som selger Elan i Norge er en dyktig seiler og selger har vært aktivt med i utviklingen av denne båten. Dette gjelder både selve konseptet med 110% genoa og mastheadspinnaker som detaljene i cockpit og dekksutstyr.

Mens de fleste Elan importørene rundt i verden selger mest av turserien, Impression, er det de raske Elan båtene det går flest av her i landet. Elan 37 har vært en kjempesuksess. Elan har stor respekt for Tor Hovets erfaringer, og hva markedet i Norge ønsker. Derfor har Elan 410 blitt nesten en norsk båt.

Til Norge til våren

Hove forteller at han overtar den første Elan 410 etter messa i Tyskland og vil gjennomføre testing av båten sammen med verftet i Adriaterhavet. Etter at testingen er avsluttet vil Hove ta båten hjem til Norge og forberede seg på årets shorthanded sesong.

Elan 410 er som alle de øvrige Elan båtene støpt med en vacuum prosess. Det som er nytt er at forsterkningsbjelkene rundt kjølen også er en del av denne vacuumstøpen. Tidligere har rammekonstruksjonen blitt forbundet med skroget med et sekundært laminat. Den nye metoden sparer material og vekt samtidig som styrken blir bedre.

Raskere

I forhold til Elan 40 blir dette en betydelig raskere båt. Vannlinjen er ca 1 m lenger og riggen betydelig høyere. Skroget er vesentlig slankere i forskipet og ligner mer på en Elan 37. Den høye riggen kombinert med en masthead spinnaker burde gi stort potensiale på slør.

Båten har en typisk Elan innredning med detaljer og praktiske løsninger slik at den vil fungere som en luksuriøs turbåt. Med 110% genoa vil båten bli letthåndterlig for et familemannskap. Stilen blir lik den vi finner i Elan 340 som ble lansert i sommer. Lyst treverk og moderne linjer. Også på dekk vil båten mine om Elan 340 hvor det ligger et lokk over hytta som skjuler skjøter og fall.

Les mer om Elan 340 her.

Godt utstyrt

Nye Elan 410 vil selges meget godt utstyrt her i landet. Som stanard er følgene:  Blykjøl, Performance cruising dekksutsyr med tysker skjøte, Radialskåret storseil i sandwich laminatduk fra North, Radialskåret Genoa 110% i sandwich laminatduk fra North, Varmtvann, Landstrøm, Landstrømslader.

I standardutførelse, leveres båten med en blykjøl med dypgående på 2.10m og en Selden 9/10 gjennomgående rigg med Dyform vant. Alternativt kan båten leveres med en racing kjøl på 2.45 m og samme rig men med rod vanter.

Spesifikasjoner:

    * Skroglengde: 12.27

    * Lengde i vannlinjen: 11.28

    * Bredde: 3.91

    * Vekt: 8300 kg

    * Dypgående: 2.45/2.10

    * I = 16.66 m

    * J = 4.63 m

    * P = 16.16 m

    * E = 5.43 m

    * Motor: 40 hk Volvo

    * Diesel tank: 150 l

    * Vanntank: 350 l