Panasonic Toughbook tåler både slag og fuktighet og har en touch skjerm.
Steer Pilot viser at vi seiler litt for skarpt. Displayet øverst viser at båtens fart er 10% under polardiagrammet.
Trådløs vindgiver i kullfiber.
NXR med store tall.

Silva blir Nexus og satser for fullt

Seilas har seilt sammen med regattasspesialisten Mathias Hellgren hos Nexus Marine AB som lover at B&G skal få konkurranse.

Publisert Sist oppdatert

Silva ble i sommer kjøpt opp av Fiskars, men ikke avdelingen som driver med båtutstyr. De heter nå Nexus og kommer til å lansere flere produketer enn noen gang tidligere. Firmaet konsentrer seg mot regattamarkedet og har fått frem noen spennende produkter.

De viktigste nyhetene i år er et store display med tall som selv nærsynte maxiyacht eiere kan lese. Dagens instrumenter passer best for båter under 40 fot. Sifrene på det nye displayet er hele 6,4 cm høye. NXR er navnet.

Uten en tråd

Nexus lanserer også et trådløst system og utfordrer Tacktick som nesten har vært alene på dette markedet. Med en trådløs vingiver i mastetoppen slipper du kabling og du sparer vekt. Mathias Hellgren viser oss et lite solcellepanel på toppen av stangen som er nok for å produsere strømmen den bruker. Inne i stangen fines det også noen små batterier, men de skal du ikke trenge å skifte på noen år.

Kobles opp mot PC

Mathias Hellgren forteller at en av Nexus styrker er at deres instrumenter kan integreres enkelt med annet utstyr. – Det må vi fordi vi ikke har et komplett sortement, forteller Hellgren. Nexus har også en avansert programvarepakke for PC som er gratis. Med den kan du enkelt kalibrere instrumentene, eller bruke programvaren for å øke båtens prestasjoner.

Når vi prøveseilte A35 i forrige uke var den utstyr med topp utstyr fra Nexus. På den sprutsikre Panasonic PCen ombord lå A35s polardiagram. PCen sendte data opp på instrumentene på masten som viste om vi seilte like raskt som polardiagrammet viste, eller om vi manglet litt på farten. Gjorde det det, var det bare å trimme om.

Best på lens

Ombord fantes det også et annen spennende Nexus produkt. På masten var det en analog måler som heter Steer Pilot. Den var koblet til PCen og båtens polardiagram. De dataene vet hvor lavt man ideelt bør seile for å komme raskest mulig ned med vinden. Med dagens raske båter med asymmetriske seil er det sjeldent korteste vei, men å vite hvor mye vi skulle skjære opp var vanskelig uten erfaring. Om pilen på instrumentet viste rett opp seilte vi optimalt. Om pile viste mot styrbord eller babord fortalte den oss at vi burde falle av, eller skjære opp. Den ideelle vinkelen for å komme ned mot merke er avhengig av vindstyrken og farten. Om båten planer eller ikke.

Pris er også en av Nexus styrker. Mathias Hellgren mener at deres utstyr koster en tredel av B&G. Og alt blir produsert i Sverige.