Maxi 1300 – moderne og elegant
Maxi 1300 – moderne og elegant
Maxi 1300 – moderne og elegant
Maxi 1300 – moderne og elegant
Maxi 1300 – moderne og elegant
I akterkabinen er det blitt plass til en ekstra sjøkøye . Den er hengslet mot skrogsiden og kan justeres i vinkel etter behov. Når den ikke er i bruk kan den slås inn mot borde.
Cockpiten med de to rattene. Både plast- og treverket såvel som alt i rustfritt stål er av sjelden høy kvalitet.
Maxi 1300 vakte berettiget oppsikt på Hamburgmessen. Her ser du cockpiten og dekket i fulgeperspektiv.
Maxi 1300 – moderne og elegant

Maxi 1300 – moderne og elegant

Ingen kan beskylde Pelle Petterson for ikke å følge med i tiden. I mer enn 30 år har han vært Sveriges ledende båtkonstruktør. Og med den nye Maxi 1300 har han skapt en virkelig drømmebåt i cruiser/racer-klassen.

Publisert Sist oppdatert

Det er et langt sprang fra Pelle Pettersons braksuksess «Maxi 77» for over 30 år siden til dagens «Maxi 1300». Like stort er vel spranget fra 70-årenes til dagens tur- og regattaseilere. I dag skal en turbåt helst være rundt 40 fot og tilby all den komfort en moderne familie krever også i fritiden. Pelle Petterson mestrer også denne oppgaven. Hans nye 1300 er både moderne og elegant. Gode seilegenskaper er kombinert med et funksjonelt og velbygget interiør i klassisk yachtstil; lakkert mahogny, lyse tekstiler og hvite takplater. Båten er da også en av de nominerte til «Årets båt i Europa 2007».

Det er to lugarer akter, den ene med dobbelkøye, den andre med to sjøkøyer over hverandre. Navigasjonsplass til styrbord og toalett til babord og en fin dinetteløsning med U-sofa og ekstra benk midtskips og pantry på babord side. Forut en stor eierkabin med eget toalett og dusj og mye skapplass.

Cockpiten er stor og smart utformet. Helt akter er det to ratt med instrumenter, vinsjer og avlastere slik at all seilhåndtering kan foretas av rormannen. Et klaffebord i teak er plassert midt i cockpiten. Her er det montert kartplotter og kompass som ses godt fra begge styreposisjonene. En luke helt akter i cockpiten kan åpnes til et lite akter/badedekk. Det er store stuerom i benkene. To stålbøyler i dørken gir godt fothold for rormannen på kryss. Det er mange gode detaljer som røper erfaring og kvalitetsans; lukene i dørken er kantet med et tekstilbånd som gjør at de ikke lager sjenerende lyd under motorgange og ved kryssholtene langs rekka er det montert metallister for at ikke teaklisten skal skamfiles. Et elegant teakdekk hører med og bidrar sammen med det lave, strømlinjeformete hytteoverbygget til å gi båten et sjeldent kvalitetspreg.

Noen data:

Loa 12,7 m (41’6”), lvl 11,32 m, bredde 3,8 m, dypg. 2,25 m, depl. 8,3 tonn, kjølvekt 3,43 tonn, storseil 49 kvm, fokk 108 % 40,3 kvm, gennaker 127 kvm, I 16,4 m, J 4,55 m, P 16,2 m, E 5,5 m. www.maxiyachts.com