Hanses nye flaggskip
Hanses nye flaggskip
Hanses nye flaggskip
Hanses nye flaggskip

Hanses nye flaggskip

Tyske Hanse Yacht viste på Hamburgmessen sitt nye flaggskip - en imponerende 63-foter som utrolig nok kom inn i utstillingshallen.

Publisert Sist oppdatert

Tyske Hanse Yachts holder høyt tempo i utviklingen av nye, moderne båter. På Hamburgmessen hadde verftet verdenspremiere for sitt nye flaggskip – en kjempe på 63 fot. Båten har det samme moderne, futuristiske designet som sine mindre søsken. Judel/Vroliijk & Co som sammen med verftets egne designer står for konstruksjonen er tydeligvis ikke redd for å gå nye veier. Skroget har et skarpt forskip og største bredde godt aktenom midtskips. Derfra er det god bredde helt til hekken. Vannlinjen er hele 17,1 m av totallengden på 19 m. To kraftige striper over vannlinjen i hele båtens lengde og en smal stripe mellom fem ventiler øverst på fribordet, forsterker det visuelle inntrykket av båtens lengde og et lavt fribord. Overbygget er lavt og elegant. Det er ikke høyere enn cockpitkarmen. Cockpiten er stor og komfortabel med «sofabenker» og to bord. Fall, skjøter og trimliner er ført i tunnel helt akter til rormannsplassen der også vinsjene og avlasterne er plassert. To store ratt og pedestaller med plass til alt man måtte ønske av plottere og instrumenter er standard. Båten er derfor skreddersydd for enmannsseilaser!

Dekket er nesten helt flush og har teak både på hyttetaket og hele dekket. Syv luker er nedfelt i teakdekket. Fokka er skjøtet til en skinne i full dekksbredde rett foran masten. Det hele virker svært funksjonelt og elegant. Men det er likevel nede, under dekk, at Hanses designere går nye veier. I motsetning til alt det runde og ovale i konkurrentenes båter, domineres Hanses interiør av rette vinkler og firkanter. Slik var det jo også i «gamle dager», men Hanse har valgt helt nye materialer i innredningen. Det er riktignok fortsatt en god del lakkerte, mørke trepaneler, men både tak, tørker og tekstilene er i helt lyse farger. Skrog- og dekksventilene bidrar også til at interiøret er lyst og svært annerledes enn i «normale» båter.

En av verftets representanter fortalte at det særlig var yngre, aktive seilere med god økonomi som viste interesse for det nye flaggskipet under Hamburgmessen. For denne målgruppen er kombinasjonen av en meget rask og velseilende båt som kan seiles uten stort mannskap og med et helt moderne design nettopp tingen. Kjøperne kan dessuten velge mellom fire ulike innredningsalternativer, og to forskjellige kjøler.

Noen data:

Loa 62’40”, 19 m, lvl 17,1 m, skroglengde 19 m, bredde 5,2 m. dypg. 2,95 m (standard), alternativt 2,2 – 3,5 m, depl. ca. 23,7 tonn, ballast 8,9 tonn, motor 110 hk, vanntanker 800 l, dieseltanker 600 l, totalt seilareal 214,5 kvm, storseil 81,91 kvm, genua 105% 96,4 kvm, gennaker 286 kvm, rigg: I 25,74 m, J 6,95 m, P 25,53 m, E 8,36 m, SPL 6,92 m. Konstruktør Judel / Vroliijk & Co.

Verftspris, standard spes. eks. mva 695.000 euro. Det blir ca 7 millioner norske. www.hanseyachts.com

/>