Elan 340 Gjennomtenkt sportscruiser
Elan ble en god nummer to under avstemningen av hva leserne ønsket å se på messa. Vi ble ikke skuffet.
På slutten av 70 tallet til midten 80 tallet var ¾ tonn klassen stor i Norden. Du modeller ble stadig utviklet og regattabåtene havnet så i produksjon etter et års tid. Hero 101 var utviklet for VM op Hankø i 1976, slik avdet også med mange av de svenske og danske båtene også. På den tiden krydde det av raske seilbåter på rundt 34 fot. I dag er markedet mindre.
– Vi er nesten de alene på dette markedet, hevder Tor Hove i Fjord Sails som selger Elan. Det har gjort at etterspørselen har vært stor til den nye modellen til rundt millionen.
– Da får du en regatta klar båt med gode seil, hevder Hove.
Mens det internasjonalt selges mest av Impression-serien, Elan båtene med dekkshus, selger vi i Norge mest av den raske serien. 37 foteren er veldig populær, men så gjør den det godt på regattabanen også. Det store salget skyldes nok mitt engasjement på regattabanen.
34 foteren erstatter den populære 333 modellen. Den nye båten er litt høyere i fribordet og hytta er litt lengre. Det gir mer volum under dekk, men vekten har ikke økt. Den modellen er også vakumstøpt slik verftet har gjort de siste årene.
Båten er innredet i en lys mahogeny som gjør båten voluminøs.
Tor Hove stusser litt over LYS-tallet båten har blitt tildelt. Det er nå 1.24, men er nok for lavt. Jeg tror den bør ligge mellom 1.25-1.27 et sted, sier Hove.
Tor Hove forteller videre at verftet holder på å utvikle en ny 41 foter som vil erstatte 40 foteren. Det vil også bli en sportscruiser, men vil få mange flere konkurrenter. Markedet er i ferd med å oversvømmes av raske seilbåter i 41-43 fots klassen.
Elan er i disse dager i ferd med å ferdigstille en ny Impression modell. Denne gangen et flaggskip på 51 fot. Impression 434 er verftets mest populære modell i dag.