Enda en ny klassiker fra Sparkman & Stephens
Enda en ny klassiker fra Sparkman & Stephens
«Dorade»
«Stormy Weather»
Enda en ny klassiker fra Sparkman & Stephens

Enda en ny klassiker fra Sparkman & Stephens

I disse dager bygges det en modernisert versjon av den legendariske «Stormy Wheather» En gang verdens beste havseiler.

Publisert Sist oppdatert

De fleste forbinder Sparkman & Stephens med de klassiske Swan-båtene fra slutten av 60-tallet til slutten av 70-tallet. Første Whitbread Round the World race ble vunnet av en Swan 65 fra Sparkman & Stephens. Også «Berge Viking», som er en Swan 53 kommer fra same tegnebrett.

Men det var før krigen Sparkman & Stephens fikk gjennombrudd i havkappseilingen med båten «Dorade». Brødrene Rod og Olin Stephens revolusjonerte nærmest havkappseilingen med sine hurtige og sjødyktige konstruksjoner tidlig på 30-tallet. Den første båten, «Dorade» bygget de for egen regning og stilte til start i kappseilasen over Atlanteren. Det resulterte i en overlegen seier. Samme år slo de også alt som var av europeiske båter i Fastnet Race. «Dorade» ble etterfulgt av «Stormy Weather» som gjentok bragdene med seire både over Atlanteren og i Fastnet Race. At Stephens-brødrene også tegnet de mange vinnerbåtene i America’s Cup på samme tid, gjorde dem til verdens mest etterspurte konstruktører.

Også i Norge vakte S&S-båtene oppsikt, og selveste Halfdan Hansen presenterte de to havseilerne i et stort oppslag i Seilas nr. 11 1936. Han skrev blant annet: – Utenom deltagerne i Amerikapokalseilasene er det vel neppe nogen båter som er bedre kjent i den internasjonale seilerverden enn «Dorade» og «Stormy Wheather» . Begge har de vunnet Fastnet race. I sitt hjemland har de vunnet en rekke krevende seilaser. Det har vært en alminnelig opfatning at «Stormy Wheater» hadde omtrent de samme linjer som «Dorade», men at den bare var litt større. Det er imidlertid ganske stor forskjell på de to båter, selv om størrelsen av båtene ikke er så svært forskjellig. Riggen er imidlertid omtrent den samme.

«Dorade» er en relativt smal båt og en glimrende bidevindsseiler. Men den er ubehagelig i sjøen på grunn av sine veggreiste sider. «Stormy Weather» er betydelig bredere og har en meget kortere kjøl. Den er dessuten mere underskåren forover, og dette er nokså forbausende, eftersom man alltid har ment, at en oceanfarer som denne båt måtte være dyp forover for lettere å kunne ligge på været. Men det er tydelig, at det først og fremst er seilevnen som Sparkman & Stephens har tatt hensyn til, når de konstruerte disse båter, og at de her har vært sjelden heldige bekreftes av de vunne resultater.

Den moderne «Stormy Wheather» er litt større, og har et moderne undervannskrog. Båten bygges i epoxy og tre. Den nye versjonen vil også kun ha en mast, og den i kullfiber. På dekk finner du selvfølgelig dorade ventiler, kjent fra søsterbåten. Båten blir bygget på Maine’s Brooklin Boat Yard, og blir sjøklar til neste sommer.

SPECIFICATIONS—S&S DESIGN No. 2721 / SY ANNA

LOA 56'0" (17.07 m)

Length at Design Waterline 41'4" (12.60 m)

Displacement (lightship) 40,200 lb (18,234 kg)

Beam 13'0" (3.97 m)

Draft 8'3" (2.51 m)

Ballast 16,900 lb (7,666 kg)

Fuel capacity 100 gal. (380 l)

Water capacity 120 gal. (460 l)

Grey Water 20 gal. (76 l)

Black Water 20 gal. (76 l)

Les mer: www.sparkmanstephens.com/news/anna.html