Bred cockpit, men ett hakk kortere enn 42 foteren.
Stor ankerbrønn med el. vinsj. Dreneringshullet burde vært borret lavere. Nå ligger kjettingen ligger delvis i vann.
Tauverket går i kanaler under dekk.
Ny kompassplassering i cockpitbordet. Kartplotter kan monteres under bordplaten.
Grunne med brede stuerom.
Smarte nedtrekkbare gardiner foran de store vinduene.
Salongen fra byssa,
Salongen sett forfra
akterkabinene følger vanlig oppskrift.
Mye lys og volum på badet.
Forpigg med motorbåt køye med skuffer under.
Standard Bavaria kartbord nå med dashbord i plastik tre.
Godt utnyttet bysse
Riklig med ståhøyde selv for Atle C Strøm på 1,85
Smart adkomst fra land. Badeplattformen er en ny vri.
Vision har fått en teaklist rundt rekka som gir et elegant preg.

Førsteinntrykk av den nye Bavariaen

En av de aller første Bavaria Vision 40 har kommet til Norge. Vi fikk ta en titt ombord mens folk fra Lundebåt rigget nyheten.

Publisert Sist oppdatert

Vision serien skal løfte Bavaria til et høyere nivå. Disse båtene er bedre utstyrt og mer påkostet. Vi har fått inspisere 40 foteren, den minste av serien på tre. 44 foteren kommer til Norge i løpet av et par dager.

Det første inntrykket er at designteamet J&J i Slovenia som står bak alle Bavaria modellene har gjort en god jobb. Likeheten til Cruiser serien er til stedet, men sidevinduene skaper mer linjer enn standard vinduene på cruiser serien. Den nye Vision kan faktisk minne litt om de nye Shipman båtene som design-teamet også står bak.

På dekk

Vision har fått en ny badeplattform, en slags apenix i hekken som gir særpreg. En ide jeg tipper en del vil ta opp for å montere på sin eksisterende båt. Cockpiten er bred, og minner om 42 cruiser. Cockpitbordet er nå laget av glassfiber med teakfiner i stede for massiv teak. Stuerommene i cockpiten er grunne, men båtens bredde gjør dem volumiøse. Bavaria har valgt å la skjøte og fall å gå skult under dekk til cockpiten. Det gjør det mer ryddig. Spinnaker vinsjer er nå standard. Det er bra for disse kan også brukes til storseilskjøte om man seiler alene. Masten på Vision er flyttet lengre frem i forhold til 42 Cruiser. Det gir en mer letthåndterlig forseil som en vanlig familie vil sette pris på.

Også ankerbrønnen forut har fått et løft. Her finnes det en standard ankervinsj og i rommet har det kommet et avskilt avdeling for ankerkjettingen. Luka til ankerbrønnen er asymetrisk slik at man kan ha en bom for gennakeren permantent på fordekket.

Under dekk

Det volumet under dekk er overraskende stort. Helt klart den største 40 foteren jeg har satt mine ben i. Den virker større enn 42 cruiser selv om denne også imponerer. De store vindusflatene er selvfølgelig med på å gi en visuell opplevelse av volumet.

Båten har fått en ny stoff farge på trekket, lys beige som gir et eksklusivt inntrykk.

Forpiggen minner om på den på 42 foteren, men er nok ett hakk mindre. Under køya har det kommet to store skuffer. Det var på tide. Salongen har en tradisjonell løsning og byr på flere sitteplasser enn Bavarias flaggskip på 50 fot. Kartbordet er plassert foran båtens eneste toalett på styrbord side. Det stjeler litt av plassen på styrbord benk slik at den blir for kort til å brukes som sjøkøye.

Toalettet har en ståhøyde som gjør at du endelig kan dusje som hjemme. Her er det også mye lys og speil som imponerer.

Ingen kan heller ikke klage på byssa. Har finner du et standard kjøleskap i tillegg til en stor kjøleboks. Byssa er også godt utnyttet med skuffer og skap.

Akterkabinene har standard løsning, men volumet er høyt på grunn av skrogets store bredde og overbyggets store høyde. I forhold til 42 cruiser har mangler båten vinduene i skrogsiden i akterkabinen.