Åpen hekk med hengslet tofte som stenger den under seilas. Akterstaget er hydraulisk.
Skarp og fint forskip.
Pushpiten har en spesiell løsning som gir økt volum i cockpiten. Wirene er beskyttet med plast og derfor ikke godkjent for regattaseileing i følge sikkerhetsbestemmelsene. Her synder mange produsenter. Skader i wiren skal være synlige. ta av plasetn
Toften bak rormannen er laget i karbon og veier ingen ting. Tøff
Stor stuerom fra cockpit eller toalett som på bildet. Teknisk installasjon virker ryddig.
Dypt kjølsving virker fornuftig.
Enkel vindusinnramming. Tøft.
Skuffer virker solid bygget, men kanskje litt tunge. Vekt kunne blitt spart på detaljer.
Tre vinduer, med to til Cockpiten gir mye lys i akterkabinen. Litt smalere cockpit gir også mer volum under dekk.
To luker i forpiggen gir mye lys og luft. Den forerste er ekstra stor.
Kartbordet
Helstøpt bysse med teakdetaljer. Stor og god.
Blykjøl med lavt tyngdepunkt. sjekk kjølsvinet.
Teak og plast
Trygg cockpit
C&C 115 har kommet

C&C 115 har kommet

Mange amerikanske båter er mer avanserte enn de europeiske. C&C 115 er en av dem, hen helt ny båt i landet. Vi har tatt en titt.

Publisert Sist oppdatert

Europeiske biler har alltid vært mer avanserte enn de amerikanske. Der borte blir det fremdeles produsert biler med stiv bakaksel og bladfjærer. Velprøvd og billig, kundene ser ikke verdien i å betale mer for avansert teknologi er de amerikanske bilprodusentenes svar. I båtindustrien er det omvent. Her er amerikanerne som produserer mest avansert. J/boats har ligget 15 år før i de europeiske verftene på byggemetode og løsninger. De har lenge brukt vakumstøping av skrog og utstyrt båtene med baugspryd og asymetriske spinnakere.

Seilbåter i karbon

C&C var tidligere et stort kanadisk verft som gikk konk, men Tartan verftet i USA kjøpte navnet, og startet å produsere avanserte sportscruisere under dette navnet. C&C115 er verftets nyeste modell, og første i Norge. Westmar som også tar inn Hunter båtene vil nå også selge Tartan turseilere og C&C sportscruisere. Også Tartan båtene er som C&V bygget i epoxy med karbon forsterkninger.

Siren Sundby som skipper under Færdern

Westmar har ambisjoner med C&C 115 og har lånt ut båten til Siren Sundby under Færderseilasen. Hun skal sette sammen et topp damelag for å både vise båtens fartspotensial og at jenter kan.

Første inntrykk

C&C155 er en tøff båt i linjer og detaljer, og bør gi X-37, Elan 37 og Grand Soleil 37 en tøff kamp både i markedet og på regattabanen. Båten er utstyrt med karbon rigg og en 105% fokk. Blykjølen har en ekstrem elefantfot for å få vekten maksimalt ned, samt hindre vannstrøm fra le til lo for økt høyde.

Cockpiten er mer konservativ enn sine europeiske konkurrenter. Den er smalere og dypere. Det gjør den trangere, menn tryggere. Båten er godt utstyrt med Harken vinsjer og blokker.

Under dekk har båten et annet utrykk enn sine konkurrenter. Her er innerlineren mye mer tydelig. Veldig mye av innredningen er støpt glassfiber. Mens Bavaria maler dette brunt for å skjule den, er det hvit i C&C 115. Det gjør båten lysere. I en regattabåt er det også mer praktisk fordi du drar mye utstyr opp og ned gjennom båten, noe som lett skader treverket.

Innredningsløsningen virker veldig fornuftig. Er er det ikke prøvd på å lage en to og en tre kabins modell som ofte ender med at ingen egentlig er optimale. Tre lugarer i en 37 fots regattabåt er sjelden vellykket. Til det er skrogvolumet for lite. I C&C får to to gode lugarer, et imponerende toalett, en av klassens største bysse, samt en salong som rommer hele mannskapet.

Jeg likte kjølkonstruksjonen. Båten har et dypt kjølsvin som er uvanlig på en slik båt. Det gør at vann under dekk samler seg der og ikke vandrer uhindret rundt med fare for å skade treinnredningen. Jeg vil tro at denne løsningen også er beder ved en grunnstøting.