Køya i akterlugaren kan splittes.
Rormannen kan trimme alle seil, uten å flytte på seg.
Båten får to bad og tre lugarer.

Langtur på Italiensk

Grand Soleil satser nytt, og utvikler båt for lange strekk.

Publisert Sist oppdatert

Grand Soleil er kjent for sine raske og elegante seilbåter. Tidligere lå linjene tett opp mot Swan, med har i de siste to tiårene kjempet mer mot X-Yachts om markedet. Dagens modeller er ikke like spisset opp mot regatta som X-Yachts Xp, serie. Båtene ligger et sted mellom X-Yachts to serierer, Xp for regatta, og Xc for turseiling.

Liten X6, eller en rask Sense

Markedet for raske turseilere er ikke som før. Det gjelder for produsentene å utvikle modeller som markedet vil ha. X-Yachts har en tøff nyhet på tegnebrettet, X6, hvor verftet tenker nytt. Båten er på 60 fot og laget for seilere som ønsker å kryssa hav i høy fart med god komfort.

Mange av ideene fra X6 har Grand Soleil plukket opp. Større vindusflater, L-benker i cockpiten og targabøyle er trenden i dagens turbåter. Beneteau Sens må få ta æren av mye av den nye stilen som kommer.

For varmen

Targabøylen gir god beskyttelse, og Grand Soleil 46 LC kan også leveres med fast vindskjerm som er fornuftig langt nord. Men mange av båtens funksjoner viser at dette er en båt som er utviklet med tanke på å seile i varmere strøm. De store skrogvinduene er sikkert testet og godkjent, men en eller annen dag, så kan disse bli et svakt punkt.

Under dekk har båten en relativt konvensjonell planløsning. Det tradisjonelle kartbordet er fjernet. I setdet er det et stort bad med egen dusj, også akter. Byssa minner om Bavaria 46 Vision, men på Grand Soliel er nedgangen satt i senter.

Akterlugarene har køyer som kan splittes. Her er det også usedvanlig store vindusflater.Eierlugaren er i front.

Noen data

Lengde 14,74 m

Bredde 4,41 m

Dybde 2,30/1,80 m

Vekt 11 tonn

Storseil 61,6 kvm

Forseil 53 kvm

Motor 75 hk

Diesel 330 liter

Vann 800 liter

Design Marco Lostuzzi

Lys og åpen salong med store vindusflater.