Xc 35 er den eneste i kategorien for luksuriøse seilbåter som er testet.
Marc Lombard fikk nærmest frie hender under utviklingen av Sun Odyssey 349. Det var ikke feil. Båten er i kategorien for familieseilere.
Sun Fast 3600 er utviklet for shorthand og fullt crew-regatta. Vi seilte sammen med designeren, Daniel Andrieu. Båten er i kategorien for raske turseilere.
RM 890 har slått godt an i markdet, og det er ikke rart. Båten har samme linjer som Sun Odyssey 349, men er mer avansert. Båten er i kategorien for familieseilere.
Raoier 550 er som et stjerneskip. Båten styres fra et bilratt under dekk. Alt styres fra knapper og kameraer. Båten er i langturkategorien.
Pogo3 er utviklet for Min Transat og skal være 25 % stivere enn Pogo2. Vi plante i 4 m/s. Båten er i kategorien for spesielle båter.
Nautitech 40 Open gled godt i lett vind. Båten er i kategorien for familieseilere.
JPK 1080 har tatt en pause fra Transquadra for testseiling. I januar går etappen over Atlanterhavet. Båten er i kategorien for raske turseilere.
Garcia 45 Exploration er utviklet av langtureksperten Jimmy Cornell. Båten er i langturkategorien.
Dufour 310, den store 31-foteren. Båten er i kategorien for familieseilere.
Boreal 52 i langturkategorien imponerer.
Bavaria Cruiser 46, en av de beste båtene fra det tyske verftet noen gang.Båten er i kategorien for familieseilere.
Astus 24, rask, billig og morsom. Båten er i kategorien for spesielle båter.
Duelle mellom JPK 1080 og Sun Fast 3600.
Lette vinder under testingen i La Rochelle.

Herlige nyheter

Første del av Årets Båt i Europa er gjennomført ut fra La Rochelle. De fleste båtene innfridde forventningene.

Publisert Sist oppdatert
Årets Båt 2015

HOVEDBILDET: Corsair 970, testens raskeste båt.

Vi plukker ut kun de mest spennende nye seilbåtene til prøveseiling. Forventningene er alltid skyhøye, og svært ofte blir disse ikke innfridd. I år leverte båtene varene, og noen imponerte litt ekstra også.

Lette forhold

Biscaya er kjent for tøft vær, men slik var det ikke under testseilingen. Under de fire testdagene, så var vinden aldri over 9 m/s. Vanligvis var det en lett fralandsvind om morgenen, og en behagelig solgangsbris fra nord-vest på ettermiddagen.

Nesten alle båter leverer i moderat vind. Jeg syns det er interessant å se lettværsegenskapene også, og det fikk vi. Kraftig vind avslører svakheter. Det hadde vi dessverre ikke i år, men mange av juryens medlemmer har hatt langt mer tid om bord, enn hva vi fikk. Disse erfaringene vil også bli en del av juryens vurderinger.

En stor skuffelse

Det var kaos første dag. Ovni meldte fra at de ikke kunne stille, og skylte på seilmakerens trege levering. Katamaranen Rapier 550 hadde skade på roret, som måtte repareres. Southerly er konkurs, og stilte heller ikke. Vi måtte derfor skifte om på programmet.

I den nye klassen for langturbåter er det nå kun tre av fem kandidater, Garcia 45 Explorer, Boreal 52 og Rapier 550, og alle disse ble testet denne gangen.

Rett fra Transquadra

I klassen for raske seilbåter fikk vi også seilt tre kandidater. To av båtene var bitre konkurrenter under første etappe av Transquadra, en stor amatørregatta over Atlanterhavet. Andre etappe starter i januar, og går fra Madeira til Martinique. Etter en seilas fra Frankrike kom JPK 1080 bare noen minutter i mål før Sun Fast 3600. Under testseilasen var skipperne fra både JPK og Sun Fast med på testseilingen. JPK 1080 som vi seilte er faktisk den samme båten som deltar i Transquadra, transportert hjem til Frankrike for testseiling.

Gode turseilere

Alle fem båtene i familieturseiler klassen ble seilt. Med om bord på RM 890 var en fra Marc Lombards kontor, som også står bak Sun Fast 349. Nautitec har blitt kjøpt opp av Bavaria. Det gjør Nautitech 40 Open mer interessant har hjemme. I lett vind blir man lett skuffet over seilegenskapene til turkatamaraner, men den nye franske katamaranen skled overraskende lett.

Smått er gøy

I klassen for spesielle båter var det to kandidater, begge med skjarm. Astus 24 er en rimelig og enkel trimaran hvor side skrogene kan skyves inn mot hovedskroget. Båten har en innredning som en IF, men var en av de raskeste på vannet.

Pogo 3 kom på vannet for noen dager siden, og tilhører den siste generasjonen Mini Transat-båter. Det er en regatta hvor båtens lengde er maksimalt 6,5 meter. Det seiles i to klasser, Proto, hvor alt er liv, og i standarbåter, hvor kjølen er fast, masten er av aluminium, og det skal være bygget minimum 10 eksemplarer.

Pogo 3 skal delta i neste race som går i 2015. Med på seilingen var Charley fff, som også skal delta i racet med denne båten.

Mer testing

Juryen har nå seilt 14 båter. De ti resterende vil bli prøveseilt i Italia i starten av oktober. Hvem som vinner vil bli klart under messen i Dusseldorf i januar.

La Rochelle, seilernes og roernes hovedstad. Ingen dårlig opplevelse å seile gjennom en borg inn i byens gjestehavn.

Se bilder av de nominerte båtene som ble seilt i La Rochelle under bildespesial.