Testseilingen i Frankrike var preget av lett vind. Det blir det også i Italia.

Årets beste nyheter

Denne uken testes andre del av de nominerte båtene for Årets båt i Europa ut fra Santa Margherita, Italia.

Publisert Sist oppdatert
Årets Båt 2014, Italia
Årets Båt 2014, Italia
Årets Båt 2014, Italia
Årets Båt 2014, Italia
Årets Båt 2014, Italia
Årets Båt 2014, Italia
Årets Båt 2014, Italia
CREATOR: gd-jpeg v1.0 (using IJG JPEG v80), quality=40

Det er 25 nominerte båter i fem ulike kategorier i år. De 25 nominerte båtene er plukket ut av juryen fra en forslagsliste på over 60 nyheter. Juryen består av journalister fra ulike båtblader i Europa. Det er juryen som også setter opp forslagslisten.

Første del i Frankrike

For to uker siden testet juryen 14 av de nominerte båtene ut fra La Rochelle i Frankrike. Testingen ble gjennomført i sol og snill vind, fra stille til opp mot 8 m/s. Meningen var å seil 15 båter, men nyheten fra Ovni ble ikke klar, og faller dermed ut fra listen. Vi ble ferdig med å teste alle fem seilbåtene i kategorien for familieturseilere i Frankrike. Det gjorde vi også med kategorien for Langturbåter.

Mer lettvind

Det er ferske nyheter som blir testet. Italia 15.98 og Advance 44 har verdenspremiere under Genua Boat Show i disse dager, og produsenten har ikke en gang publisert bilder av nyhetene enda.  Værprognose for Santa Margherita, som ligger syd-øst for Genova sier sol og lett vind hele uka. Det er i Middelhavet de store og kostbare båtene er, men også to små nederlandske båter står på listen. I Italia skal det testes ni spennende nyheter. Disse er:

Raske turseilere

Dehler 47: Hanse har lykkes svært godt med Dehler etter at de overtok verftet. Dehler 38 vant klassen i år, og den nye 46-foteren bygger videre på suksessen. Elegant design, fornuftige løsninger, men til en pris som flere kan leve med, er konseptet.

Mylius 15E25: En ny 50-foter fra et spennende Italiensk verft. Skroget er bygget i karbon, i Polen, mens båten er satt sammen i Italia. Innredningen er oppsiktsvekende, og båten skal seile bra, både under IRC og ORCi. Storesøsteren var nominert i fjor. Båten har kommet inn som resvere for Xp 55 som ikke kunne stille til testing.

Luksuriøse seilbåter

Euphoria 54 er et nytt seilbåtmerke produsert av et verft i Tyrkia som i lengre tid har bygd avanserte motorbåter. Verftet bygger også Azuree-seilbåtene på 33, 40 og 46 fot. Euphoria 54 er konstruert av German Frers, og det skal være en solid havseiler med gode seilegenskaper og komfort.

Italia 15.98: Dette er en ny modell fra Italia Yachts, som har vunnet prisen for to år siden med en 46-foter. Nyheten på 55 fot er bygd etter samme konsept. En rask og avansert seilbåt som har all komfort og typisk italiensk design.

Moody 54 DS: Etter at Hanse overtok Moody-merket, utviklet de en svært spennende 45-foter, ypperlig for turseiling i Norge. Det store salgsvolumet har uteblitt, kanskje båten var for banebrytende? Moody 54 DS er bygd etter samme lest som 45-foteren, men med et ni fot lenger skrog. Det bidrar til å gjøre linjene mer elegante.

Wauquiez Centurion 57 er et fransk verft som er kjent for kvalitetsbåter. Verftet har i år utviklet en ny modell på 57 fot. Båtenhar tidløse linjer og skal by på gode seilegenskaper og høy kvalitet. Båten er konstruert av Berret/Racoupeau Yacht Design.

Spesielle båter

Advance 44 er en rå helgseiler fra Italia på 44 fot er dette. Båten har skroglinjer med mye til felles med TP 52-klassen. Båten har en åpen innredning som i funksjon har mye til felles med Oceanis 38. Verftet har til nå kun bygd båter over 60 fot i høy kvalitet og prisklasse.

Pointer 25: Denne båten er en del av en trend som går i retning av moderne, mindre båter. Den nederlandske båten er designet av Van de Stadt og har moderne linjer og fornuftige løsninger. Båten har en fast bulb-kjøl, fire køyer, wc og en liten bysse.

Saffier SE 33: Nederlandske Saffier har fått prisen Årets Båt to ganger tidligere med sine dagseilere. Denne gangen er de nominert med deres største modell på 33 fot, hvor de til og med har fått plass til to ratt. Båten har komfort for kortere overnattingsturer og skal tåle dårlig vær. Skroget har et snev av det klassiske, men byr på planemuligheter på slør.