Class40s Favoritt
Seilas har vært om bord i «GDF Suez», båten som er forventet å vinne Route Du Rhum.
Route du Rhum starter på søndag. 91 båter starter, fordelt på seks klasser. Mest spektakulær er Ultim-klassen, en klasse uten begrensninger, men Class40 er den største klassen med 43 båter. Rune Aasberg deltok i Route du Rhum for fire år siden, og startet i Class40. Dessverre måtte han bryte på grunn av problemer med autopiloten.
HØYERE NIVÅ
Class40 ble etablert som en rekruteringsklasse for amatører, men klassen får stadig flere proffe seilere. Budsjettene øker, men er langt fra hva man finner i IMOCA 60-klassen som har hatt en liten tilbakegang. Flere IMOCA 60 seilere har nå gått steget ned til Class 40.
OGSÅ UNGE
Sponsorene liker også Class40. De mener det er bedre å sponse en båt 100 prosent, enn å være en del sponsor på et større prosjekt. Mange av de yngre seilerne har også klart å få sponsorer, særlig lokale seilere fra Bretagne.
FAVORITT
28 år gamle Sebastien Rouges er favoritten i Class 40. Han vant Mini Transat i 2009, og Jaques Vabre i Class40, samt det meste denne sesongen. Den unge seileren har et budsjett på ca 2,5 millioner kroner årlig, og er den eneste som har en fast båtmann på fulltid. Ikke alle er happy på dette prosjektet som har løftet klassen til en proffere nivå.
BÅTMANN
Vi ble vist rundt i båten av Martin Piqet. Han er båtbygger og spesialist på tau. Han har jobbet som båtmann for Mike Golding og for Dee Caffari. Nå jobber han 100 prosent for Sebastien Rouges., og kjenner «GDF Suez» i minste detalj.
BYGGET OM
«GDF Suez» er en Mach40, tegnet av Sam Manuard, samme mannen som har tegnet Seascape 27. Mach40 er en av de beste produksjonsbåtene i Class40, og vinner det meste. «GDF Suez» er en av de første som er bygget, og er før sesongen bygget litt om. Dekksutstyret er oppgardert, masten vinklet akterover, og vannballasttankene flyttet bakover. Båten veier egentlig under grensen på 4500 kilo, så blybarer er lagt til for å få målt inn båten. Båten veier nå 4503 kilo, tre ekstra i tilfelle vekten ikke er helt nøyaktig.
LETTVEKTSUTSTYR
Båten har dekksutstyr fra Carver. Det meste er festet med dyneemaløkker, som sparer vekt. Sebastien Rouges liker det komplisert. Det er trimmemuligheter for det meste. Han har valgt et baugspryd av typen som brukes på Mini Transat båtene. Det vippes inn mot skroget når det ikke brukes, og kan vinkles langt mot lo når det er i bruk. Valget krever kompliserte løsninger, men gir fordeler både på kryss, og på lens.
Båten er utstyrt med Pontus-vinsjer med fire gir. Med disse kan seilene rulles inn mye raskere, og de er også bedre å bruke med en hånd. Pontus-vinsjer er den nye store i Class40. De gjør også at slagene går raskere.
Du finner kun noen få vanlige avlastere. For store krefter brukes Carvers nye som har et grep som omfanger alle sidene av tauet. Det brukes også strømpeavlastere, som er svært små og lette.
NYE SEIL
Det er lov med åtte seil inkludert storseil og fokk. Båten har en maksimal spinnaker, en Code 0, Code 5, en asymmetrisk spinnaker for vind over 20 knop, en hardvindsfokk, stormfokk og staysail. Alle seilene er helt nye, levert for regattaen. Hardvindsfokken er satt på et indre forstag, og den brukes også som et stagseil sammen med spinnakerene. Seilene har så vidt vært ute av posen for å se om de er slik de skal være. Sebastien Rouges har et langt forhold med Quantum Sails.
Cockpit: Fremre del er nedsenket, og er delvis under tak. All trimming foregår godt beskyttet.
GOD BESKYTTET
Mach40 er inspisert av de nyeste IMOCA 60-båtene. Cockpiten er liten, og meget godt beskyttet. Alle vinsjene er under tak. Martin Piqet mener at Sebastien Rouges vil bruke mesteparten av tiden under dekk, ved kartbordet. Eller noe kartbord finnes ikke, skrogsiden er bygget om til en liggestol hvor skipperen får tigang til en skjerm og en iPad. Båten har en vindusløsning som gir god sikt fremover, og opp i seilene fra under dekk. Også i cockpiten er det et sete som er helt beskyttet.
Sebastien Rouges vil neppe bruke mye tid på håndstyring. Etter 20 minutter ved rorkulten vil autopiloten gjøre en bedre jobb.
OPTIMALISERT LADNING
Om bord i «GDF Suez» har eksperter optimalisert produksjonen av strøm. Vanligvis er det en motormann som sjekker dynamoen, mens elektrikeren sjekker batteriene. Nå har det vært en ekspert om bord som har tilpasset ladningen etter batteriene og forbruket. Ladespenningen fra motoren er optimalisert, slik at Rouges får mest mulig strøm ut av minst mulig drivstoff.
Båten har også en Watt&Sea generator, men det er en reserveløsning.
INNREDNING: Båten er tom inni. Reglen krever en do, men bøtte blir foretrukket. Motoren er plassert midt i båten. Masten står på dekk.
GOD FORBREDT
– Planen er å polere fenderne denne uken, forteller Martin Piqet. Laget er gost forberedt, og mens det er intens mekkeing hos konkurrentene, så er strategien å vise hvor bra de er foreberedt. Mens vi var om bord stod oppgaven i å tørke båten med avfukter. Båtmannen frykter at båten vil bli tatt ut til kontroll. Båten har vært på grunn, og det har skrellet av noen gram bly fra kjølen, nok til at konkurrentene kan klage. Om båten må måles må den også tømmes. Maksimalvekten er for tom båt.
SE FILM
Sponsoren har laget en 12 minutters film om Sebastien Rouges som viser forberedelsene før Route du Rhum med bla besøk hos seilmakeren og Martin Piqet oppgaver. Filmen avsluttes med filming fra helikopter. Den er på fransk, men det er gode bilder, og den illustrerer også også nivået til laget.
Følg Route du Rhum her
Se flere bilder av «GDF Suez» under vår bildespesial.