Class40s Favoritt

Seilas har vært om bord i «GDF Suez», båten som er forventet å vinne Route Du Rhum.

Publisert Sist oppdatert

Route du Rhum starter på søndag. 91 båter starter, fordelt på seks klasser. Mest spektakulær er Ultim-klassen, en klasse uten begrensninger, men Class40 er den største klassen med 43 båter. Rune Aasberg deltok i Route du Rhum for fire år siden, og startet i Class40. Dessverre måtte han bryte på grunn av problemer med autopiloten.

HØYERE NIVÅ

Class40 ble etablert som en rekruteringsklasse for amatører, men klassen får stadig flere proffe seilere. Budsjettene øker, men er langt fra hva man finner i IMOCA 60-klassen som har hatt en liten tilbakegang. Flere IMOCA 60 seilere har nå gått steget ned til Class 40.

OGSÅ UNGE

Sponsorene liker også Class40. De mener det er bedre å sponse en båt 100 prosent, enn å være en del sponsor på et større prosjekt. Mange av de yngre seilerne har også klart å få sponsorer, særlig lokale seilere fra Bretagne.

FAVORITT

28 år gamle Sebastien Rouges er favoritten i Class 40. Han vant Mini Transat i 2009, og Jaques Vabre i Class40, samt det meste denne sesongen. Den unge seileren har et budsjett på ca 2,5 millioner kroner årlig, og er den eneste som har en fast båtmann på fulltid. Ikke alle er happy på dette prosjektet som har løftet klassen til en proffere nivå.

BÅTMANN

Vi ble vist rundt i båten av Martin Piqet. Han er båtbygger og spesialist på tau. Han har jobbet som båtmann for Mike Golding og for Dee Caffari. Nå jobber han 100 prosent for Sebastien Rouges., og kjenner «GDF Suez» i minste detalj.

BYGGET OM

«GDF Suez» er en Mach40, tegnet av Sam Manuard, samme mannen som har tegnet Seascape 27. Mach40 er en av de beste produksjonsbåtene i Class40, og vinner det meste. «GDF Suez» er en av de første som er bygget, og er før sesongen bygget litt om. Dekksutstyret er oppgardert, masten vinklet akterover, og vannballasttankene flyttet bakover. Båten veier egentlig under grensen på 4500 kilo, så blybarer er lagt til for å få målt inn båten. Båten veier nå 4503 kilo, tre ekstra i tilfelle vekten ikke er helt nøyaktig.

LETTVEKTSUTSTYR

Båten har dekksutstyr fra Carver. Det meste er festet med dyneemaløkker, som sparer vekt. Sebastien Rouges liker det komplisert. Det er trimmemuligheter for det meste. Han har valgt et baugspryd av typen som brukes på Mini Transat båtene. Det vippes inn mot skroget når det ikke brukes, og kan vinkles langt mot lo når det er i bruk. Valget krever kompliserte løsninger, men gir fordeler både på kryss, og på lens.

Båten er utstyrt med Pontus-vinsjer med fire gir. Med disse kan seilene rulles inn mye raskere, og de er også bedre å bruke med en hånd. Pontus-vinsjer er den nye store i Class40. De gjør også at slagene går raskere.

Du finner kun noen få vanlige avlastere. For store krefter brukes Carvers nye som har et grep som omfanger alle sidene av tauet. Det brukes også strømpeavlastere, som er svært små og lette.

NYE SEIL

Det er lov med åtte seil inkludert storseil og fokk. Båten har en maksimal spinnaker, en Code 0, Code 5, en asymmetrisk spinnaker for vind over 20 knop, en hardvindsfokk, stormfokk og staysail. Alle seilene er helt nye, levert for regattaen. Hardvindsfokken er satt på et indre forstag, og den brukes også som et stagseil sammen med spinnakerene. Seilene har så vidt vært ute av posen for å se om de er slik de skal være. Sebastien Rouges  har et langt forhold med Quantum Sails.

Cockpit: Fremre del er nedsenket, og er delvis under tak. All trimming foregår godt beskyttet.

GOD BESKYTTET

Mach40 er inspisert av de nyeste IMOCA 60-båtene. Cockpiten er liten, og meget godt beskyttet. Alle vinsjene er under tak. Martin Piqet mener at Sebastien Rouges vil bruke mesteparten av tiden under dekk, ved kartbordet. Eller noe kartbord finnes ikke, skrogsiden er bygget om til en liggestol hvor skipperen får tigang til en skjerm og en iPad. Båten har en vindusløsning som gir god sikt fremover, og opp i seilene fra under dekk. Også i cockpiten er det et sete som er helt beskyttet.

Sebastien Rouges vil neppe bruke mye tid på håndstyring. Etter 20 minutter ved rorkulten vil autopiloten gjøre en bedre jobb.

OPTIMALISERT LADNING

Om bord i «GDF Suez» har eksperter optimalisert produksjonen av strøm. Vanligvis er det en motormann som sjekker dynamoen, mens elektrikeren sjekker batteriene. Nå har det vært en ekspert om bord som har tilpasset ladningen etter batteriene og forbruket. Ladespenningen fra motoren er optimalisert, slik at Rouges får mest mulig strøm ut av minst mulig drivstoff.

Båten har også en Watt&Sea generator, men det er en reserveløsning.

INNREDNING: Båten er tom inni. Reglen krever en do, men bøtte blir foretrukket. Motoren er plassert midt i båten. Masten står på dekk.

GOD FORBREDT

– Planen er å polere fenderne denne uken, forteller Martin Piqet. Laget er gost forberedt, og mens det er intens mekkeing hos konkurrentene, så er strategien å vise hvor bra de er foreberedt. Mens vi var om bord stod oppgaven i å tørke båten med avfukter. Båtmannen frykter at båten vil bli tatt ut til kontroll. Båten har vært på grunn, og det har skrellet av noen gram bly fra kjølen, nok til at konkurrentene kan klage. Om båten må måles må den også tømmes. Maksimalvekten er for tom båt.

SE FILM

Sponsoren har laget en 12 minutters film om Sebastien Rouges som viser forberedelsene før Route du Rhum med bla besøk hos seilmakeren og Martin Piqet oppgaver. Filmen avsluttes med filming fra helikopter. Den er på fransk, men det er gode bilder, og den illustrerer også også nivået til laget.

Følg Route du Rhum her

Se flere bilder av «GDF Suez» under vår bildespesial.

I Class40 deltar 43 båter i Route du Rhum.
GDF Suez har vunnet det meste de to siste sesongene.
STRØM: Motoren er hovedkilden til strøm. Watt&Sea er et back-up system.
Seilene heises på dekk, også storseilet. Det krever mann på dekk ved reving.
Rullesystemene låses med en Karver avlaster.
Masten er plassert langt bak
Båtens vindu er en smart detalj som gjør sparer skipperen for dårlig vær.
4GIR: Alle vinsjene om bord er Grider Vinsjer fra Pontos. Disse har fire gir hvor to av dem er tyngre enn vanlig vinsj. Det gjør det mulig å rulle inn seilene raskere, heller å skjøte inn forseilet etter et slag med tauet på selvskjøteren hele ...
Båten har mange ulike avlastere. Den har også mer tradisjonelle avlastere fra Antal som er enklere å bruke. Strømpeavlastene til høyre tåler mye last, og veier lite, men er kresne på taudimensjonen. Den krever også mye slakk for å løse ut.
Ikke alt er fra Karver. Løygangen er fra Selden.
De fleste trimliner er ført bak til cockpiten.
KOMPLISERT. Båten har et baugspryd som vippes ut, og vinkles mot lo på romme vinkler. En komplisert løsning som har fordeler.
DEKK: Som Volvo Ocean Race 65, så står masten på dekk. Det gir enklere rigging og en tettere båt. Liner er ført i rør gjennom innredningen.
KARVER: Mallene er festet med moderne avlastere som griper rundt tauet fra alle sider.
Kartbordet er en liggestol foran en skjerm, med et løst tastatur.
Båten har en justerbar køye på hver side, innenfor vannballasttankene. Vinduet gir godt utsyn fremover, og opp på riggen.
GDF Suez er en Mach 40 konstruert av Sam Manuard, mannen bak Seascape 18 og 27.
Martin Piqet er lagets båtmann og viste frem GDF Suez i St-Malo.
Sebastien Rouges er favoritten for å vinne Class40 i Route du Rhum som starter på søndag.