«Defi Martinique» ble bygget i 1998 for BOC Race og holder 24-timers fartsrekord for båttypen.
«Defi Martinique» har solcellepaneler i seilet som dette.

Strøm fra seilet

«Defi Martinique» skal krysse Atlanteren uten utslipp av CO2. Solcellepanel er laminert til storseilet.

Publisert Sist oppdatert

Daniel Ecalard skal seile Route du Rhum i en ombygget Open 50-båt i Rhum-klasen. Båten er en testbenk for ren energi. Målet er å utvikle et lasteskip for sjøtransport mellom de Karibiske øyene. Båten, som tidligere har seilt under navnet «Tommy Hilfger» og «Well Fargo». Motoren er kastet ut, og erstattet av en elektrisk som får energien fra Litium-batterier, som igjen får strømmen fra solcellepaneler, slepegenerator og brenselcelleanlegg. Båten har heller ingen bunnstoff. Anti-groe kommer fra et ultralydsystem.

Energi fra seilene

Seilene bidrar ikke bare med fremdrift via vindkraft. De samler også energi fra sola. Over tredje rev er det laminert en ny type solcellepanel som kan pakkes og rulles i seilet. Solcellepanelet er utviklet av Alain Janet som også er eier av UK Sailmakers France. Teknologien kalles Powersails.

Solcellepanelet i seilet vil produsere 500 watt per time. Solcellepanelene kan enten monteres på nye seil, eller festes på eksisterende seil.

Route du Rhum starter fra Saint-Malo på søndag kl 14.00. I løpet av uken før racet er det forventet mellom 1,5 til 2 millioner mennsker til byen for å se på båtene, eller starten.