Salona 38 er uten kartbord, selv i to-lugars versjon.
Salona 38 i regattaversjon. Den er med lave cockpitkarmer, åpen hekk, fast baugspryd og uten skrogvinduer.

Salona med helt nytt

I Kroatia utvikles det en spennende performance cruiser på 38 fot. Den vil bli bygget i racing og i cruising utgave.

Publisert Sist oppdatert

Salona utfordrer Xp 38, Arcona 38 og Dehler 38 med en helt ny modell fra italienske Maurizio Cossuttis tegnebord. Cossutti står bak mange av de raskeste ORCi-båtene på vannet, men står også bak turseilere som Italia Yachts. Det er Salona Nordic, som selger båtene i Norden, som publiserer nyheten som ikke inneholder annet enn tegninger.

Tur eller regatta

Tegningen viser markante forskjeller på cruising og regattaversjonen. Cockpitutformingen skiller, og det gjør nok også produksjonsmetode, kjøl og rigg også. Mye tyder på at verftet strekker seg langt for å skape en båt med en bred målgruppe.

Båten blir bred, og holder full bredde helt bak til hekken på dekk, men smaler mye ved vannlinjen.

To eller tre lugarer

Cockpiten er lang for båtens lengde, men det er plass til tre lugarer ved å fjerne kartbordet helt. Akterlugarene er plassert ved båtens bredeste punkt og køyene blir brede, selv med et bredt stuerom mellom lugarene, under cockpiten. Salona Nordic melder om at båten setter i produksjon til våren, og at de første kundene ka være med å påvirke båtens løsninger.

Båten passer godt inn i det norske markedet. De nye 38-foterne er volummessig på størrelse på 40-fotere, men enklere å håndtere. Vi antar at den nye Salonanen vil havne et sted mellom Dehler 38 og Xp 38/Arcona 38.