Store vinduer ned til akterlugaren.
Bred cockpit med doble ratt. Verfet har ulike cockpitløsninger, bla med nedsenkbar.
Båten har mange vinduer. også i forkant av salongen.
Grand Soleil oppleves som større enn 46 fot. Dørken er hevet og under ligger vann og dieseltanker.
Eierlugaren er forut. Her er det bra med skuffer og skap. Lugaren har også tilstøtende bad.
Utstillingsbåten har tradisjonelt elektrisk opplegg, men verftet vurderer can-bus system. Elpanelet ligger skult.
Båten har en stort speil ved nedgangen.
Byssa er velutstyrt og har en seksnon med vasker inn mot sentrum.
Leideren ned i båten er mindre bratt.
Alle tau er ført bak til rormannen.
Styrbord akterlugar har to køyer som kan klappes sammen til en dobbeltkøye.
Kartbordet er en del av salongen. Bordet kan senkes, og de to stolene kan gjøres om til en benk.
Grand Soleil 46LC kan leveres med fast vindskjærm.

Grand Soleil imponerer

Det italienske verftet satser på en ny serie, og lykkes med første modell, Grand Soleil LC46.

Publisert Sist oppdatert

Boot, Dusseldorf

Grand Soleil er kjent for raske seilbåter. På Dusseldorf lanserer de en ny 46-foter som er første modell ut i en serie rettet mot turseiling.

Litt av mye

Grand Soleil LC46 er en båt sammensatt av gode ideer fra andre båter. Nyheten har få nyvinninger, men har plukket de riktige ideene og satt dem sammen på en ypperlig måte.

Grand Soleil LC46 er litt Sense, litt Bavaria Vision men mest italiensk design på sitt beste. Båten oppleves overraskede stor, både i cockpit og under dekk. Større enn mange 50-fotere.

Finishen ligger på et høyt nivå, og den nye modellen viser at det Italienske verftet klarer å tenke nytt. Planløsningen er vel proporsjonert. Eierlugaren foran er stor, men ikke unødvendig stor. Lugarene akter er også bedre enn andre båter på samme størrelse.

Karbon

Selv om regattaegenskapene ikke er prioritert, så vil nok nyheten bli velseilende. Verftet har lagt alle tanker under dørken i salongen, og er det ønske om generator, så er det plass til den også dypt og sentralt. Targabøylen over cockpiten som gjør at storseilskjøtet er ute av veien er bygget i karbon. Det gir lavere vekt, og senker tyngdepunktet.

Riggen er også festet til en ramme av karbon og i baugen sitter et et baugspryd av samme materiale. Grand Soleil LC46 veier 12 tonn, hvor 4,2 av disse ligger i kjølen. Standard kjøl stikker 2,3 meter. Båten bærer 112 kvadratmeter med seil. Masten står på dekk, og båten kan leveres med rullemast.

Bred cockpit

Grand Soleil LC46 har en cockpit med to L-benker. Bak ved rormannen er det to vinsjer. Alle tau er ført bak under dekk. Her er det en løsning som gjør at tampene kan stues vekk. Cockpiten er bred. Utstillings båten mangler cockpitbord. Det må den ha. Verftet tilbyr ulike cockpitbordløsninger.

Du kan få puter både i cockpit og på fordekket. Putene er laget slik at de kan brettes sammen og stues vekk, men det vil oppta verdifull stueplass, enten i baugen eller bak i cockpiten.

To nye

Grand Soleil LC46 er første båt ut i en ny serie. Verftet holder på med å utvikle en større modell på over 50 fot. Det nye skroget vil bli utviklet både som en LC-modell og en performance cruiser. LC-modellen vi ha høyere fribord, en annen innredning, dekk og rigg.

Senere vil Grand Soleil utvikle en mindre modell, på ca 41 fot. Verftet vil ikke lage modeller under 40 fot i dette konseptet.

Litt dyrere

Grand Soleil 46LC koster ca 15 prosent mer en performance modell på samme størrelse. Båten koster ca 360 000 euro, og prisen vil nok krype over 4 millioner med seil, moms og utstyr. Båten skal være konkurransedyktige i pris.