TRADISJON: En av de mange engelske seil-yawhlene, «Drascombe», som stadig bygges og selges.
PÅ FREMMARSJ: Flerskrogbåtene er på fremmarsj i England også. Her er en «Minicat» som lages i en stor serietransport og lagring.
FART: Fartsfylte linjer fra Danmark, «Dragonfly 28».
ELEGANT: «Tifinou 8» – Elegant fransk design og kunsthåndverk.
RASK: «Whisper» er en superrask katamaran på foiler som ”flyr” over vannflaten allerede i 5 knops vind og som raskt er oppe i 25 knops fart.
ENKEL: Enkelt, men funksjonelt og rimelig også i salongen på «Easy 9.7.
STOR NYHET: Bavarias nye «Easy 9.7» var en av de største nyhetene på London Boat Show.

2015-nyhetene i London

London-utstillingen er avsluttet. Her er inntrykk fra åpningsdagen.

Publisert Sist oppdatert

HOVEDBILDE: Guinnessbaren er stadig en viktig del av London Boat Show! [Foto: Henrich Nissen-Lie]

Stormen «Nina», som ble en til en orkan da den nådde norskekysten lørdag 10. januar, var allerede passert da London Int. Boat Show åpnet dørene fredag morgen. Sol, stille og grønne parker kunne få en til å  tro at våren var der allerede. Og britiske båtfolk strømmet trofast til de første sommerdrømmene på messen som før.

Guinness ølbar var på størrelsen med en fotballbane og fullpakket med et publikum kledd i tradisjonelle båtklær og med de svarte pintglassene i hendene. Akkurat slik jeg opplevet det første engelske båtshowet i gamle Earls Court for 41 år siden.

Motorbåtene dominerer

Selv om mye av det typisk britiske fortsatt preger messen, er båtene selvsagt blitt både større og mer fancy – også i England. Og seilbåtene, som før dominerte de britiske båtmessene, er nå i mindretall i forhold til motorbåtene. Men er du interessert i seiljoller og små regattabåter, er det mye av interesse på London-messen.

De store produsentene på seilbåtsiden er jo med her også, men jeg fant bare en Moody AC 41 som fremsto som britisk blant de dominerende tyske Bavaria-,  Hanse- og Dehler-båtene, (Hanse 385 og 455 og Dehler 38). samt de franske Oceanis- og Jeanneau-båtene. 

Jeanneau viste sin nye Sun Fast 3600 og Oddyssey 349. Dessuten var J-Boats’ «J97 Evolution» en av årets nyheter på messen. Men dette er bare en fornyet utgave av den tidligere J/97.

En interessant trimaran fra Danmark, «Dragonfly 28», må også nevnes.  Det er en både velbygd, hurtig og morsom båt som kombinerer fart og moderne komfort for både tur- og regattaseilere. Men så koster den godt over millionen med moms her hjemme.

Noe av det flotteste som er å se på de store båtmessene i Europa, synes jeg er den franske «Tiafinou 8» og dennes søskenbåter fra det franske verftet som bygger den. Kombinasjonen av moderne hi tech-materialer med teak og lakkert mahogni i klassiske linjer er virkelig imponerende.

Seilbåtene var altså tilstede i London, men de ble likevel nesten borte i forhold til samlingen av Princess, Fairline og Sunseeker som ruvet med sine 80 til 100 fot og med flybridger som så vidt fikk plass under taket i hallen.

Billigbåt fra Bavaria

De tyske Bavaria-båtene har fått et stort og viktig marked i Storbritannia også på grunn av Bavarias evne til å tilby mye båt for pengene. I London viste verftet for første gang sin nye «Easy 9,7» - en 33-foter (9,99 meter) som virkelig lever opp til definisjonen «mye båt for pengene».  Båten er ganske enkelt utstyrt fra verftets side, og det er opp til kjøperne å utruste båten, alt etter hva den skal brukes til, som dagseiler, til lengre seilturer eller som regattabåt. 

Interessen for «Easy» var stor og det var lang kø for å komme om bord. Jeg fikk et godt inntrykk av at såvel innredningen under dekk som layouten i cockpiten var gjennomtenkt og fornuftig, så denne båten kan trolig bli en ny folkebåt på våre breddegrader. Farr Yacht Design står bak konstruksjonen og det borger jo for at «Easy» vil holde følge med de fleste 10-meter cruisingbåtene på markedet.

Her er noen data:  Loa 9,99 m, skroglengde 9,75 m, lvl 8,85 m, bredde 3,42 m, dypg. med jernkjøl 1,95 m, dypg. med alt. kjøl 1,5 m, depl. 5,2 tonn, ballast 1,3 tonn, motor: Volvo-Penta D1-20 Seildrev, høyde i salongen 1,84 m, Seilareal 51 kvm, mastehøyde over vann 14,8 m. Pris i England, ekskl. mva 41.625 pund.

Bavarias mann på messen avviste ryktene om at det ville komme flere «Easy»-modeller fra verftet.  Men Bavaria satser nok på at de vil fange opp mange førstegangskjøpere med 33-foteren og at disse med tiden vil velge nye, og større, Bavaria-modeller. 

Whisper – katt på foiler

At båtbransjen i England er langt mer enn gamle tradisjoner fant jeg et godt eksempel på i en spennende nyskapning med to slanke skrog, foiler både under kjølfinnene og rorene og en svært avansert rigg.

Farkosten er inspirert av de nye America’s Cup-båtene og er konstruert av Ron Price, en lærer i Naval Architecture ved Southampton Solent University. Helena Lucas, elev ved universitet og gullmedaljevinner i Paraolympisk seiling, har vært med i utviklingen og testseilingen av katamaranen.

En prototype hadde premiere på Southamptonmessen sist høst. Da ble den også omtalt her på Seilas’ hjemmeside.  Nå er katten satt i produksjon og den første serieproduserte båten vakte betydelig oppsikt og interesse på Londonmessen.

Ifølge produsenten er «Whisper» enkel og trygg å seile.  Den er svært lett og bygd i moderne hitechmaterialer. Det skal ikke være vanskelig å få båten opp i 25 knop og da vil den «fly» på sine foiler.  Det gjør den allerede i fem knops vind!

Her er noen data: Loa (inkl. baugspryd) 6,2 m, bredde 2,3 m, foil-lengde 1,0 m, deplasement 80 kg, mannskapsvekt 150 kg, storseil: 12,9 kvm, fokk: 3,2 kvm, spinnaker: 13,5 kvm.  Pris i England: 17.950 pund (ca. kr. 216.000). Produsent: White Formula. Selskapet ble startet av Reg White, OL-gullmedaljevinner i Tornado og ledes nå av Rob White, også han OL-medaljevinner i Tornadoklassen.

  

Tradisjonelt britisk

Selv om dagens stil og teknologi dominerer også i britisk båtproduksjon, er det godt å se at det gamle, gode og tradisjonelt britiske, fortsatt lever og tilbys. Flere verft bygger de samme båtene i dag som de gjorde for 30 – 40 år siden! Et av dem er Churchouse Boats i Hampshire, produsenten av «Drascombe»-båtene, en serie på fem yawhlriggete dagseilere fra 15 til 25 fot.